Nyhetsbrev november

De senaste åren har vi på Klimatkommunerna märkt av ett ökande intresse för kommunernas klimatarbete – från olika aktörer som arbetar för att ställa om samhället till nettonollutsläpp 2045. Idag är vi en naturlig dialog- och samarbetspartner till flera myndigheter och organisationer. Färska exempel på detta är vår konferens med Fossilfritt Sverige den 26/11 och vår medverkan i Kvalitetsmässan förra veckan (läs mer här nedanför). Och så webbinariet om Panorama och ClimateView på fredag (också nedan).

Dialogen mellan kommunerna och den nationella nivån är central för att lyckas med en snabb och effektiv omställning. Genom att prata med varandra minskar vi risken för missförstånd, misstro, felsatsningar, fokusering på hinder och en känsla av ”kommunerna mot staten”. Med en god dialog får vi istället framåtdriv mot Sveriges klimatmål och en känsla av ”vi gör det här tillsammans!”.

Staten sätter ramarna för vad kommunerna får göra, bestämmer vad kommunerna måste göra, och inför olika mål och styrmedel som incitament för omställning. Kommunerna  kan genom energieffektiviseringar, transportplanering, upphandling, energiproduktion och mycket annat genomföra faktiska åtgärder som minskar utsläppen av växthusgaser. De har erfarenheter av vilka satsningar som funkat bra, och var det behövs ytterligare piska eller morot. Sist, men inte minst, har kommunerna kontaktvägar ut i samhället och en unik möjlighet att engagera många olika målgrupper i omställningen.

Våra medlemskommuner har olika politiska konstellationer som styr. Men gemensamt för dem är att de har insett att välfärd, folkhälsa, näringsliv, livskvalitet och ekonomi kan vinna mycket på ett strategiskt och aktivt klimatarbete. De har mängder av erfarenheter, arbetsmetoder, argument, finansieringsmodeller och idéer, som kan skalas upp för att få fart på kommuner som ännu inte bidrar tillräckligt i klimatomställningen.

Hälsningar i novembermörkret,

/Filippa och Maria

Hela nyhetsbrevet hittar du här.