Kaffekopp som ryker framför en laptop.

Tips! Digitala evenemang i maj och juni

En av tjusningarna med att kunna delta på distans är möjligheten att passa på att omvärldsspana och lära sig lite nya grejer. Det finns potential för fullspäckade kalendrar. Här har vi gjort ett urval av webbsända evenemang som vi tror är intressanta för dig som jobbar strategiskt med klimat:

Webbinarium: Metoder för att ändra matvanor – vad fungerar?  (Konsumentverket, Forum för miljösmart konsumtion)
27 maj kl. 10.00-11.00 anmäl dig här

Digitaliseringen av transportsystemet – superstart efter corona? (Trivector)
27 maj kl. 10.00-11.00

Nationellt resultatwebbinarium – så utvecklas cyklingen i Sverige (Svenska Cykelstäder)
27 maj kl. 10.30-12.00

Energismart stad – fyra webbinarier i Växjö 27 maj (läs mer och anmäl dig på länken)
09.00-10.15 Smarta energiloopar nyttjar energisystemet till fullo
11.00-12.00 Halvera energianvändningen i miljonprogrammet – så här gör du!
13.30-14.30 Oväntad utveckling – hyresgästportal blev startskott för den smarta staden
15.00-16.15 Strategisk styrning för energismart stad – Växjös fyra nycklar till framgång

Hur får jag med min kommun i ett Horisont 2020-projekt? (Energikontoren Sverige)
2 juni kl 13.15-15.15

How can cities achieve true climate impact? (ClimateView och Covenant of Mayors)
3 juni kl. 10:00 – 11:30

Grön resplan – från omstart till omställning (Trivector)
3 juni kl. 13.00-14.00

Logistik – hur får vi till smartare lösningar? Om logistiklösningar för mer lokal distribution av mat. (MatLust)
8 juni kl 10-11.45

Webbinarium: Jag och min garderob (Konsumentverket, Forum för miljösmart konsumtion)
9 juni kl. 10.00-11.00

Webbfika med Linda Birkedal om Lunds klimatpolitiska råd (Klimatkommunerna)
9 juni kl. 14.30-15.00

9 juni: klimatkrav till rimlig kostnad (IVL)

Webbinarium: Samtal om svenska miljö- och klimatframgångar (Fores)
10 juni kl. 11.30-12.30

Sharing Cities Sweden lanserar MOOC (12 timmars kurs som man kan göra i sin egen takt)
Om kursen: “The sharing economy is booming! But what are the impacts on cities and sustainability? This course connects the sharing economy, cities, governance and urban sustainability to provide unique knowledge and insights into sharing cities. We utilize a diversity of leading examples of the emerging sharing economy in cities to bring this course to life.” Sharing Cities Sweden är en del av Viable Cities.

Inspelningar av tidigare webbinarier

Den 7 maj höll Helsingborg Miljölägesseminarium. Se det i efterhand här.

Måndagen den 11 maj 2020 anordnande Cykelstäderna ett webbinarium om cykling mot enkelriktat. Se reprisen och ta del av handlingarna här

Inspelning av webbinariet ”Jämställdhetens betydelse för klimatomställningen av transportsektorn” (Trivector)

Klimatkrav och klimatkalkyl för kommuner och regioner (del 3 i en webbinarserie av Trafikverket)
26 maj kl. 9.30-10.30