Nyhetsbrev augusti

Så blev det sensommar, och FN:s klimatpanel IPCC släppte sin första stora klimatrapport på åtta år, som bland annat visar att allt värre extremväder går att koppla till vår klimatpåverkan. Ännu mer, och ännu tydligare bevis på det vi redan visste. Har du inte sett presskonferensen än så går den fortfarande att se här (SMHI:s svenska presskonferens finns också sparad, här). Det är slående hur tydliga forskarna är i sina budskap, jämfört med tidigare rapporter. Nu går det inte att tolka in osäkerhet där det inte finns.

Människor i många av Europas länder har kämpat i översvämningar och bränder i sommar, och bilderna från ett översvämmat Gävle bara dagar efter att klimatrapporten släpptes, gör att allt känns ännu närmare och ännu mer påtagligt. Klimatångest är återigen ett ord på allas läppar.

I IPCC:s rapport står det klart att om vi inte genomför omedelbara, starka, snabba och storskaliga minskningar av koldioxidutsläppen kommer det inte att vara möjligt att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Eller – om vi vänder på det – det är bara OM vi nu agerar som vi lyckas vända utvecklingen och styra in på spåret till en hållbar framtid. Händelsevis är handling också bästa boten för klimatångest.

Det är vår högsta önskan på Klimatkommunerna att alla Sveriges politiker nu agerar som den gnista hopp ni måste vara. Var de modiga ledare som era medborgare behöver. Lämna inte klimatfrågan till ”något annat parti”, till skolstrejkare eller naturskyddsföreningar. Det är ni som har verktygen och det är på er det hänger. Ta in det hemska, stanna upp en stund vid det, men fortsätt sedan till visioner och handling: Hur kommer vara att bo i er kommun om tio, tjugo, trettio år? Hur ska ni klara er utan fossila bränslen (för det måste ni!) för transporter och uppvärmning? Hur ska folk bo, mötas, leva och leka? Hur ska ni använda begränsade resurser? Hur ska ni ta vara på idéer och engagemang? Vilken roll kommer naturen att spela i era medborgares liv? Gör gemensam sak med alla de goda krafter som redan finns och som vill hjälpa er, snegla och stjäl från de som gått före. Och kom ihåg att vi finns här för att hjälpa er i er resa!

/Filippa och Maria
Klimatkommunernas kansli