Grattis Luleå kommun som vann vår tävling Steget före!

I torsdags hade vi prisutdelning i vår tävling Steget före där årets tema var åtgärder för färre bilar i centrum. Vinnaren blev Luleå kommun som vann med bidraget #engångföralla. Stort grattis!

#engångföralla är Luleå Kommuns gångutmaning som genomfördes i syfte att öka andelen resor till fots och sätta fokus på att byta ut de onödigt korta bilresorna till att istället gå. Tävlingen lockade närmare 3000 Lulebor som tävlade för sin by/stadsdel. I den utvärderingsenkät som vi skickat ut uppger 80% att gångutmaningen bidragit till att de går mer, nästan 70 % att de inspirerat fler personer att gå och 50 % att de använt bilen mindre. Glädjande är även att 40% har blivit mer medveten om hur man reser och 50% uppger att man fått hälsovinster i form av mer energi.

Juryn utsåg Luleå till vinnare med motiveringen:

”Det vinnande bidraget har med en enkel åtgärd åstadkommit effekt i sin kommun. Juryn är imponerad över hur åtgärden sträcker sig över hela kommunen, även utanför stadskärnan. Insatsen bidrar till arbetet med förändrade normer och vanor – vi måste förändra hur vi reser och kopplar dessutom an till folkhälsa. Det vinnande bidraget utmanar också normer om vilket resande som är möjligt. Juryn uttrycker att det är precis det här som behövs! Vi pratar förstås om Luleå och #engångföralla!”

Under prisutdelningen hörde vi även tävlingens två andra bidrag, Lunds kommun och Kalmars kommun, presentera sina åtgärder och diskuterade utmaningar med att skapa ett centrum med färre bilar. Är du nyfiken på att lyssna på prisutdelningen/webbinariet i efterhand går det att göra här.

Läs mer om #engångföralla här.