Nyhetsbrev november 2022

Årets julklapp är det hemstickade plagget! Hurra säger vi på kansliet – som är ett stickande kansli. Vad tror ni? När får vi se bara hantverk, pre-loved, delning, upplevelser, cirkulärt och annat hållbart i julklapparna? Snart hoppas vi. Tills dess kan vi peppa varandra, dela idéer och tillsammans hitta nya sätt att konsumera mer hållbart.

Vad kan kommuner göra för att bidra till mer hållbara konsumtionsmönster? Att fler kommuninvånare handlar medvetet tjänar både det lokala näringslivet och klimatet på. Kommunen kan stimulera detta genom att till exempel arbeta med cirkularitet, delningsekonomi och genom att lyfta återbruk.

Ett första steg kan vara att skapa platser där företag och privatpersoner kan reparera och återbruka prylar. Kommunen kan också underlätta delning av underutnyttjade resurser, det vill säga saker som ofta bara används en liten stund. Stillastående bilar kan exempelvis bli en effektiv bilpool och skruvdragare kan hyras i stället för att köpas nya. Kroka arm med civilsamhället för att sprida kännedom om olika delningslösningar eller låna ut era lokaler när de inte används. Kommuner har en lång tradition av att arbeta med delningsekonomi, fast det har gått under andra namn: bibliotek, tvättstugor, samlingslokaler. Det är dags att bredda, utveckla och få fler att få upp ögonen för att dela!

Det finns gott om inspiration att hämta från våra medlemmar. Har ni till exempel sett att:

• Linköpings kommun använder en möbeltrappa när kommunens lokaler ska inredas.
  • Karlstads kommun har tagit fram en handbok för delningsekonomi som ligger öppen för alla att kolla in.
  • Helsingborgs renhållningsbolag har en återbyggsdepå där kunder kan ge och ta av överblivet byggmaterial.

Fler exempel kan ni läsa i kommunnyheterna nedan.

Klimatvänliga hälsningar,
Filippa, Maria, Erika och Clara

Läs hela nyhetsbrevet här.