Spårvagn under tärd i Göteborg.

Årsmötesdagar i Göteborg 27-28 april 2023

En hälsning från vår ordförande

Klimatkommunerna fortsätter att växa och vara en stark röst i klimatdebatten. Sedan förra årsmötet har vi blivit över 50 medlemmar. Det är imponerande att se hur takten i omställningen ökar hos var och en av er!

Under året som gått har vårt påverkansarbete gett resultat, bland annat är flera delar ur vårt förslag om ett klimatavtal mellan lokal och nationell nivå med i underlaget till nästa klimathandlingsplan. Tillsammans lyfter vi de positiva effekterna som lokala klimatsatsningars har på kommuninvånarnas hälsa, näringslivsutveckling , vår natur och livsmiljö. Klimatomställning är en nödvändighet i alla kommuner -tillsammans gör vi skillnad!

Jag tror att jag talar för hela styrelsen när jag säger att styrelsearbetet i Klimatkommunerna är ett av de roligaste och mest stimulerande uppdrag man kan ha. Tack för allt engagemang under året som gått, och varmt välkommen till årsmötesdagarna i Göteborg!

/Lennart Bondeson, ordförande i Klimatkommunerna

Praktisk info

Vi ses vid lunch på torsdagen och säger hejdå på fredagen vid 12.00. Under dagarna kommer vi att få höra om Göteborgs klimatarbete, äta middag tillsammans, välja ny styrelse för föreningen och besluta om verksamhetsplan för året. Vi kommer även samtala om kommande klimatpolitiska handlingsplan med inbjudna gäster.

Klimatkommunerna står för lunch och middag under torsdagen, alla deltagare behöver själva stå för resa, hotell och dryck till middagen. Vi rekommenderar First Hotel G på centralstationen, där vi ska vara på årsmötet dag 2. Ring 031 637 200 eller maila g@firsthotels.se för att boka rum (i bokningstjänsten kan det vara problem att boka bara en natt, enligt receptionen).

Själva årsmötet går bra att vara med på digitalt, men de andra aktiviteterna endast på plats. Vi påminner om att vi gärna vill att en tjänsteperson och en politiker från varje medlem närvarar vid årsmötet. Handlingarna till årsmötet skickades ut den 31 mars.

Tider:
Start 12.00 med lunch torsdagen 27 april, slut 12.00 fredagen 28 april.

Torsdag 27 april

Lokal: Lindholmen Conference Centre, Lindholmspiren 5.

12.00
Gemensam lunch i L’s Resto

13.00
Grupp 1: Klimatkavalkad – korta presentationer om vad som händer i Göteborg. (Lokal: Decibel)
Grupp 2: Studiebesök på Lindholmsleveransen, mikroterminal för godstransporter

Förutom presentation om Lindholmsleveransen; dess bakgrund, utveckling, nuläge och framtid, samt att titta runt inne på terminalen kommer vi också att få en presentation om MOVE21.  MOVE21 är ett EU-projekt där Göteborg är en av tre städer som fungerar som Living Lab för att testa och utveckla lösningar för mer samordnad användning av alla transportslag för optimal användning av resurser och ökad användning av aktiva transportsätt. Arbetet genomförs i Göteborg i tre testsiter där Lindholmen är en. Det kommer vara representanter från Renova som håller i studiebesöket och en representant från stadsmiljöförvaltningen som presenterar MOVE21.

14.30
Grupp 1: Studiebesök på Lindholmsleveransen, mikroterminal för godstransporter
Grupp 2: Klimatkavalkad – korta presentationer om vad som händer i Göteborg. (Lokal: Decibel)

15.30
Fika och mingel med kortspelet Klimatkoll. (Foajén utanför Decibel)

19.30
Middag på Folk Gbg, Olof Palmes Plats

Fredag 28 april

Lokal: Cityrälsen, Centralhuset Konferens (First Hotel G), Nils Ericsonsplatsen 4.

8.30
Årsmöte (handlingar skickas via mail)

10.00
Fika

10.30
Samtal med inbjudna gäster om samspelet lokal-regional-nationell nivå i klimatomställningen

• Björn Sandén, Klimatpolitiska rådets vice ordförande och professor i innovation och hållbarhet på Chalmers

• Ebba Willerström Ehrning, Fossilfritt Sverige

• Evelina Fahlesson, Klimatkommunernas styrelse och Kommunstyrelsens 1 vice ordförande i Skellefteå kommun

• Bo Frank, ledamot i SKR:s programberedning för hållbar omställning och ledamot i Klimatkommunernas styrelse

Vi behöver din anmälan till dagarna senast den 29 mars. Anmäl dig här.
Du behöver anmäla dig även om du bara kommer delta digitalt.

Hoppas att vi ses i Göteborg!