Nyhetsbrev april 2023

Några ord från kansliet

Vad kommer att hända med biogasen? Nu är det upp till regeringen att agera!
Den som hängt med i turerna kring biogasen har märkt att det svängt hit och dit på sistone. För er som inte följt utvecklingen närmare vill vi ge en sammanfattning av läget.

Det som hänt är att skattebefrielsen av biogas, som gjort att produktion och användning vuxit i Sverige under de senaste decennierna, plötsligt togs bort den 7 mars. Inte för att regeringen eller något parti i riksdagen ville det, utan på grund av en dom i EU-tribunalen, efter ett simpelt misstag av EU-kommissionen.

Skattebefrielsen för biogas och biogasol har bidragit till svensk försörjningstrygghet och minskat fossilberoende, och har drivit miljö- och klimatomställning i stora delar av samhället. Vi brukar lyfta biogas och biogödsel som en viktig pusselbit i den lokala klimatomställningen – att använda lokala restprodukter för att skapa lokala nyttor: arbetstillfällen, förnybar energi, drivmedel, gödning.

Vilka följder syns nu när skattebefrielsen rykt? Jo, ökade drivmedelskostnader drabbar de som kör biogasfordon – både privatpersoner, kollektivtrafik och åkerier. Biogaslastbilarna har gått från nästan tio procent av försäljningen till i princip noll, som en direkt konsekvens av skatten. Det har blivit en förlustaffär att producera el och värme från biogas vid kommunala deponier och på svenska gårdar. Alternativet blir att fackla bort biogasen, dvs elda upp den utan nytta, mitt under pågående energikris. Företag riskerar konkurs. 700 aktörer riskerar en retroaktiv skattesmäll på mer än 3 miljarder kronor. Och – naturligtvis – utsläppen ökar när biogas ersätts med fossila bränslen.

Finns det nåt positivt i allt detta, då? Ja! Regeringen kan återställa full skattebefrielse redan nu, med stöd av de nya bestämmelserna i EUs allmänna gruppundantagsförordning.

Tillsammans med Energigas Sverige, Fossilfritt Sverige och 12 andra nationella branschorganisationer, samt ett 50-tal företag och organisationer, har vi skickat ett brev till berörda ministrar med en uppmaning att agera nu för att säkra biogasens framtid. Brevet innehåller tre uppmaningar om vad vi förväntar oss att ministrarna gör för att rädda biogasen. Läs brevet här.

Vi har också skrivit en debattartikel tillsammans, den publicerades den 15 april i Dagens Opinion

Håller du med om att vi inte har råd att förlora det som åstadkommits? Hjälp oss att sprida ordet genom att dela våra och andras inlägg, skriva till ministrarna och lyfta biogasens betydelse!

Hälsningar,
Maria, Filippa & Erika

Läs hela nyhetsbrevet här.