bönor och linser i en skål med en träsked

FoodJamfestival 19 oktober!

Svenskodlade baljväxter – nyttigt, bra för jord och klimat. Och gott!

Den 19 oktober kl 14.30 bjuder vi in till en digital FoodJamfestival för att berätta om alla fördelar som bönor och linser odlade i Sverige har. Och framförallt: hur man får in mer baljväxter i skolmåltider med hjälp av FoodJams.

Läs mer och anmäl dig här: Välkommen på FoodJamfestival! – FoodJams

Om FoodJams

För att öka takten i att minska de offentliga måltidernas klimatpåverkan och stimulera till ökat inslag av lokalt odlade baljväxter i skolmåltider har projektet utvecklat ett forskningsbaserat material som kommuners måltidsorganisationer kan använda för att genomföra FoodJams. Under en FoodJam samlas en grupp deltagare (ca 15-20 personer) för att under kort tid experimentera fram baljväxtbaserade maträtter. De delas in i små grupper som får var sin matstation med råvaror och receptförslag. De uppmuntras att utveckla recepten efter egna erfarenheter. Rätterna dukas slutligen upp till en buffé och avnjuts av deltagarna. Syftet är att väcka nyfikenhet och kreativitet samt att utveckla måltider eller måltidskomponenter som blir inslag i skolornas matsedlar.

Projektet finansieras av Formas och är ett samarbete mellan Klimatkommunerna, Hushållningssällskapet, SLU och Azote.