Nyhetsbrev september

September är på väg mot sitt slut, och har präglats av rekordvärme på flera platser runt om i landet. Samtidigt noterades rekordnivåer av nederbörd under augusti och översvämningar har drabbat flera områden i Sverige.

Konfronterad av klimatförändringarnas verklighet lämnade regeringen den 20 september sin budgetproposition för 2024. Trots att klimatförändringarna blir alltmer påtagliga presenterar regeringen en politik som ökar utsläppen, och gör det svårare för kommunerna att nå sina klimatmål.

Vi arbetar nära våra medlemskommuner, som dagligen har kontakt med allmänheten och är väl medvetna om det breda stöd som existerar för en omställning mot en mer hållbar framtid. Vi vet också att näringslivet ropar efter en starkare klimatpolitik, men möts av tystnad från regeringen.

I regeringens budget saknar vi satsningar som kompenserar för den slopade reduktionsplikten. Vi saknar satsningar på energiomställningen, som t.ex. incitament för att öka vindkraftsutbyggnaden, och vi ser ingen tydlig strategi för att minska biltrafiken. Läs mer om våra tankar om budgeten i vår debattartikel i Dagens Samhälle.

Vi har inte tid att vänta när det gäller att minska klimatutsläppen, och det finns enorma positiva värden att vinna på en snabbare omställning. Inte minst på kommunal nivå, vilket exemplen från våra medlemskommuner är bra bevis på.

Vi på kansliet jobbar vidare för att underlätta för kommunerna att ställa om, även om det går trögt på andra håll.

Bästa hälsningar från kansliet,
Maria, Filippa, Erika & Kevin

Läs hela septembers nyhetsbrev här.