FoodJamfestival – kolla i efterhand

Vi har haft FoodJamfestival! Och vilken härlig hyllning till svenskodlade baljväxter det blev!

Under två år har vi, men hjälp av kommunikationsbyrån Azote, Hushållningssällskapet och forskare på SLU, jobbat på ett material som vi kallar FoodJams. Ett upplägg som skolor kan använda för att öka inslaget av svenskodlade baljväxter i skolmåltider.

Den 19 oktober 2023 lanserades materialet på vår FoodJamfestival.

Programledare Robert Kautsky, Azote, guidade oss genom sändningen. Med oss hade vi konstnären Bea Szenfeld som gjorde papper på rester från bönodling. Något som kan göras på exempelvis en bildlektion. Kolla in sändningen för instruktion.

Under ett soffsamtal berättade Maria Ivansson, projektledare och Sara Martinsson, enhetschef måltider Kristianstad kommun, om hur kommuner kan använda materialet och om hur skolor kan jobba för att involvera elever i måltiderna.

Vi hade också med oss Pernilla Tidåker, forskare SLU och Per Modig, lantbrukare. De berättade om fördelarna med svenskodlade baljväxter – både för jorden de odlas i och för oss som äter dem. De pratade också om hur framtiden och klimatet påverkas av våra matval.

I köket lagade kocken Andreas Malmgren en utsökt buffé bestående av:

Stort tack till alla inblandade för en fantastisk dag!

FoodJamfestivalen går nu att se på vår youtubekanal. Vi hoppas att den kommer att inspirera många skolor till goda, baljväxtbaserade vanor.

Recept, FoodJamsupplägg, baljväxtfakta och mycket mer finns på foodjams.se.