Nyhetsbrev februari

Februari. I möten med våra kollegor i norr hör vi om gnistrande snö och turskidor, men i Skåne har vi lämnat vintern och gått in i den icke-årstid som måste passeras på väg till våren. Det är mörkt och regnigt ute, och världsläget och nyheterna är långt mörkare. Vi anar att vi inte är de enda som behöver lite positiva nyheter.

Då är det bra att våra medlemmar kommer med ljusglimtar i mörkret:

Huddinge cyklar och går alltfler barn till skolan, för att de själva vill det. I Huddinges nyhet berättar en glad trafikplanerare om alla fördelar kommunen och invånarna får på köpet när man tillsammans lyckas vända skjutsa med bil-trenden, och om de tydliga svar kommunen fått när de frågat barnen vad som behöver förbättras längs skolvägen.

Utbildningsförvaltningen i Lund hjälper avgångselever att fixa outfiten till skolbalen genom att ordna en vintage fair med klänningar, kostymer, skor och accessoarer som Lundaborna skänker. Smart och fint!

Trollhättan Energi gör om gamla arbetskläder tillsammans med ett textilt återbrukscentrum, istället för att slänga och köpa nya.

Stockholms stad bryter ny mark med eldrivna 18-tonshjulgrävaren Elsa och hennes kollegor – en storsatsning för att lyckas med fossilfria entreprenader.

Andra glada nyheter är att vi beviljats medel från Trafikverket för projektet Gångbara kommuner och att Klimatkommunerna fortsätter växa – nu är vi 52 medlemmar. Detta och mycket annat kan du läsa om i dagens nyhetsbrev!

Varma hälsningar,

Filippa, Maria, Kevin och Erika på Klimatkommunernas kansli