Publicerad:
15 apr 2024
Synpunkter på inriktningsunderlaget
Klimatkommunerna har lämnat remissyttrande på Inriktningsunderlag för infrastrukturplaneringen, perioden 2026–2037.
Sammanfattningsvis lyfter vi:
- Det behövs en bättre samverkan mellan kommuner, regioner och statlig nivå med en enhetlig styrning.
- Det behövs tydligare styrning mot de transportpolitiska målen och ett helhetsperspektiv på utvecklingen av transportsystemet.
- Slopa prognosplaneringen för att i stället styra mot minskade utsläpp.
- Kommuner lyckas styra mot en förändrad färdmedelsfördelning och minskad bilism för att minska utsläppen, men för att nå full effekt behöver staten stötta upp med åtgärder i samma riktning.
- Det finns ett folkligt stöd för att staten ska styra mot ett mer hållbart transportsystem.
- Vi föreslår ett stöd till kommuner likt de norska byväxtavtalen som inkluderar ökat stöd för steg 1- och 2-åtgärder med öronmärkta medel i nationella planen.
- Det är bra med underhåll – men satsningar på utbyggnad av järnväg och cykelinfrastruktur behövs också.
- Klimatkommunerna föreslår att Trafikverket grundar sin planering i kommuners och regioners planering istället för att som idag enbart utgå ifrån ett teoretiskt perspektiv. Samverkan i processen behövs för att stärka arbetet med att skapa ett robust transportsystem utifrån de transportpolitiska målen.