
Nyhetsbrev januari 2025
2025 – året då gång som trafikslag får en rejäl skjuts?
Vårt projekt Gångbara kommuner är inne i sin slutfas. Vi märker ett stort intresse för projektet och för gång som trafikslag, men också hur underprioriterat det är. Vårt tips för att lyfta gående till att stå högst i kommuners planeringsprocesser är att peka på alla nyttor som följer med att satsa på gång.
I vår guide 8 steg till en gångbar kommun, som vi nyligen lanserade, listar vi positiva effekter av att satsa på gång:
- Gång gynnar cityhandeln
Det finns många studier som visar att handlare tenderar att överskatta bilens betydelse och att gående och cyklister i själva verket är en stark köpgrupp. Som exempel visar en studie från Nederländerna att gående och cyklister i genomsnitt handlar mer än dubbelt så mycket per vecka som bilister. - Gång ger säkrare skolvägar
De barn som går eller cyklar till skolan är i allmänhet mer fysiskt aktiva, i jämförelse med barn som istället åker bil eller kollektivt. Att inleda dagen med rörelse har visat sig påverka skolresultaten positivt. - Gång ger bättre folkhälsa
En daglig promenad på 29 minuter minskar dödligheten med 22 procent och en 30 minuters promenad fem dagar i veckan minskar korttidssjukfrånvaron med 15 procent. Forskning visar även att aktiv pendling (cykel och gång) har en positiv effekt på arbetsprestationer och sjukfrånvaro. - Gång är mer socialt
Människor som bor på gator med mer biltrafik har visat sig mindre benägna att känna sina grannar. Eftersom gåvänliga gator blir mer sociala, byggs också en starkare känsla av grannskap. - Gång ökar trygghet och säkerhet
Fler gående i stadsmiljön utgör en informell övervakning i stadsrummet. Människor upplever stadsrum som naturligt befolkas av många människor som tryggare. Ökad gångtrafik kan även minska brottsligheten – när ett kvarter i Kansas City blev bilfritt under helgerna föll brottsligheten med 74 procent. - Gång är ett ytbesparande transportslag
Uppskattningsvis en femtedel av utrymmet i europeiska städer avsätts till transporter och ungefär hälften av detta till bilar. När utrymmesbehoven per transportsätt ställs mot varandra framgår det tydligt att bilar kräver mest utrymme och fotgängare minst. - Gång är ett tillförlitligt transportslag
Fotgängare kan nästan alltid räkna med att ens resa på en femton minuter tar femton minuter, medan tidsåtgången för en bilresa eller kollektivtrafikresa kan variera stort på grund av köer och andra förseningar.
Projektet Gångbara kommuner tar slut den 15 februari, men vi kommer fortsätta att lyfta guiden 8 steg till en gångbar kommun i alla sammanhang vi kan och hoppas att många kommuner kommer att inspireras av den.
Varma hälsningar,
Maria, Filippa, Kevin & Erika