Klimatkommunernas årsmötesdagar i Skellefteå
24-25 april 2024

Blond kvinna med glasögon och kavaj.

En hälsning från vår ordförande Evelina Fahlesson

Som ordförande för Klimatkommunerna är jag stolt över våra insatser för att minska utsläppen av växthusgaser i Sverige.

Vi fortsätter att arbeta aktivt för att öka takten i det lokala klimatarbetet genom att vi stöttar kommuner och regioner i deras arbete för att minska utsläppen. Genom våra nätverksträffar, uppvaktningar av beslutsfattare, publicering av debattartiklar och remissvar samt genomförande av projekt inom olika klimatutmaningar fortsätter vi sträva efter att skapa en mer hållbar framtid.

Tillsammans med er, våra medlemmar och samarbetspartners och genom vårt engagemang på den lokala nivån visar vi att omställning till klimatneutralitet och klimatpositivitet är möjligt.

Jag ser fram emot att träffa er alla i Skellefteå, som just nu på många sätt är centrum för den gröna omställningen och där vi varje dag arbetar för att skapa en hållbar plats för en bättre vardag.

Tillsammans fortsätter vi vårt viktiga arbete!

Med vänliga hälsningar,

Ordförande Evelina Fahlesson

Praktisk info

Den 24-25 april samlas vi i Skellefteå för inspiration, utbyte och nätverkande. Dagordning till själva årsmötet skickas separat.

Klimatkommunerna står för lunch, fika och middag under onsdagen samt fika under torsdag förmiddag. Alla deltagare behöver själva stå för resa, hotell och dryck till middagen. En tjänsteperson och en politiker från varje medlem är välkomna att delta, om ni vill åka flera från en kommun får ni betala ett självkostnadspris för mat + fika för den extra personen. Hör av er till kansliet i så fall.

Vår kontakt på Visit Skellefteå rekommenderar The Wood Hotel eller Scandic Hotel Skellefteå samt följande tågresor:

23 april:

Stockholms central till Skellefteå busstation – nattåg:     21:18 -> 09.20 (inga byten förutom till buss från Bastuträsk till Skellefteå centrum)

25 april:

Skellefteå busstation -> Stockholm central:     17.10 – 06:09 (via Umeå, buss 2:15 tim)

Skellefteå busstation -> Stockholm central:      18:20 – 06:35 (via Bastuträsk, buss 50 min)

Skellefteå busstation -> Stockholm central:      18:35 -> 06:35 (via Umeå, buss 2:05 tim)

Skellefteå busstation -> Stockholm central:      11:55 -> 20.38 (via Umeå, buss 1.55 tim)

Program 24 april

Samling klockan 11.00 i Stadshuset, Trädgårdsgatan 6

17.00
Allt att vinna på ett klimatsmart liv: Föredrag med Maria Soxbo på Sara kulturhus (arrangeras inom ramen för EU Climate Pact).

19.00
Middag på Nordanågården Bistro

Program 25 april

08.30
Klimatkommunernas årsmöte. Dagordning och bilagor skickas via mail till deltagarna.

10.15
Gäst: Heidi Andersson, Armbryterskan från Ensamheten

Slut ca 11.30

Anmäl dig på den här länken senast 27 mars om du vill delta!