Koldioxidkartering av skog och grönytor

Hej kontaktpersoner!

Är det någon av er som har kartlagt kommunens gröna ytor och beräknat hur stor koldioxidsänka ni har? Hur gick ni tillväga i så fall?

Jag och en kollega skulle vilja ta fram sådant underlag för Jönköpings kommun för att på så sätt få in nya perspektiv när staden växer rent fysisk. Speciellt intressant är t.ex. att redovisa hur mycket bundet kol det finns i ett skogsområde samt hur mycket CO2 det området absorberar netto vare år.

Vi är inne på att ta hjälp av stundeter som arbetar med GIS och kanske göra det som exjobb eller praktik. Har ni några erfarenheter?

Tack på förhand!

Simon Klintefors
Hållbarhetsstrateg – Klimat
Jönköpings kommun
simon.klintefors@jonkoping.se

Svar från Helsingborg

Hej Simon,

ja det har vi gjort. https://helsingborg.se/wp-content/uploads/2021/05/biologiska-kolsankor.pdf

Jens

Svar från Eskilstuna

Hej Simon,

Vi hade en ex-jobbare från Göteborgs universitet under våren som gjorde en beräkning för Eskilstuna kommuns geografiska område utifrån IPCCS metodik, jag kan skicka rapporten till dig separat så slipper allas brevlådor fyllas.

Hon utgick ifrån statistik från SLU och i och med det blev det ett antal antaganden och avgränsningar som tillslut kändes lite svaga, en GIS-analys kommer definitivt bli bättre.

Det finns även en kvarstående fråga om hur en formel använts och varför resultatet skiljde sig så mycket från andra resultat som vi inte fått svar på än.

Det skulle vara guld värt om någon ville ta vid där hon slutade och förbättra metodiken.

Malin Isaksson
Kommunstrateg miljö
malin.isaksson@eskilstuna.se

Svar från Sollentuna

Hej!

Bifogat är en presentation om kolinlagring, som en representant från vår samhällsbyggnadsavdelning höll i Almedalen i år. Där finns kanske lite underlag som ni i Jönköping kan ha nytta av och namn på konsult som Botkyrka frågade efter finns också. Jag kan skicka mer underlag till beräkningar ifall det är av intresse.

Inger Mattsson

projektledare miljö och klimat