Uppmuntra till hållbara tjänsteresor
Fråga:
I Kristianstad behöver vetskapen bland de anställda om våra riktlinjer för resor och möten i tjänsten förbättras. Vi har tänkt tydliggöra riktlinjerna på vårt intranät innan personen hamnar på resebyråns sida, så att den som ska ut och resa ”tvingas” klicka igenom ett par steg där de mest klimatsmarta valen hamnar överst. Det kan såklart göras mer eller mindre avancerat, t ex med formulär där användaren får fylla i information om resan och därefter lämnas automatiskt förslag baserat på riktlinjerna, eller mer generellt baserat på exempelvis avstånd (kommunen, regionen, landet, utlandet). Vi är intresserade av att höra om någon av Klimatkommunerna har arbetat med sina interna sidor/sin resebyrå för att på olika sätt uppmuntra till hållbara tjänsteresor? Magnus Lund, Klimatstrateg, Kristianstads kommun
Jättebra att som medarbetare få/påminnas om denna info i samband med att man ska boka sin resa! Vi i Region Skåne jobbade med det för några år sedan (jag jobbar inte längre med den delen, så är osäker hur vi har det nu) och hade en info-ruta om prioritetsordningen som kom upp först av allt när en skulle boka sin resa digitalt. Vi hade också en hel del dialog med vår upphandlade resebyrå om att de ska förorda alternativen i vår resepolicy och om personen som ringer utgår från att den tex ska flyga till Stockholm (där vår policy förordar tåg), så ska resebyrån även informera om tågalternativen och berätta att tåg enligt våra riktlinjer kommer före flyg – sedan är det ju ändå den som bokar som får bestämma. Upplever att dialogen med resebyrån är väldigt viktig! Vi har flera exempel på att det för flera år sedan kunde inträffa att en person ringde resebyrån och berättade att den skulle resa till Stockholm (utan att nämna ev önskat färdmedel), varpå personen på resebyrån direkt frågade ”vilket flyg vill du ta?”… Med vänlig hälsning, Tove Zellman, miljöstrateg, Koncernkontoret, Region Skåne