Klimatkommunernas januarinyheter

Så är 20-talet här, ett avgörande decennium på många sätt. Nu är det upp till bevis – det går inte längre att smådutta med klimatåtgärderna, de lågt hängande frukternas tid är sedan länge förbi. Nu ser vi de effekter av ett förändrat klimat som forskarna länge har varnat för.

När en skuta ska vändas krävs tid och envishet. Det är lätt att tappa modet och känna att det går för sakta. Men mitt i frustrationen finns det hopp, när allt fler tunga aktörer tar avstånd från det fossila, antingen genom att helt enkelt sluta investera i det, eller genom att jobba med innovativa lösningar för fossilfrihet för att komma tidigt i mål, med alla de fördelar det innebär.

Vi ser dagligen hur kommuner och regioner sporrar varandra att nå längre. Som ett roligt sätt att ta vara på tävlingsinstinkten bjuder vi nu, för andra gången, in till klimattävlingen Steget före. Läs mer här nedanför och välkomna att nominera er bästa åtgärd för att få fler att cykla eller åka kollektivt.

För klimatsverige var släppet av regeringens klimatpolitiska handlingsplan strax innan jul en viktig händelse. Planen ska staka ut vägen framåt och röja undan hinder för omställningen till ett fossilfritt välfärdssamhälle. Idag är Maria hos Klimatpolitiska Rådet för att leverera Klimatkommunernas synpunkter på planen. Bland annat vill vi se bättre piska och morot för att få all offentlig upphandling att bidra till klimatmålen.

I torsdags höll ClimateView (som tagit fram Panorama åt Klimatpolitiska Rådet) en utbildning för en grupp kommuner och regioner, om agilt ledarskap i klimatomställningen. Och den här veckan är vi glada att välkomna Jennifer Carlestam, som tidigare praktiserat på just Klimatpolitiska Rådet (bland annat med Panorama) till Klimatkommunerna. Jennifer ska skriva sin masteruppsats hos oss under våren, på temat positiva synergieffekter av kommunalt klimatarbete.

Och så ett par tips från hemsidan:
2) Äntligen finns en engelskspråkig del på Klimatkommunernas hemsida. Tipsa oss gärna om material till denna.
3) En annan nyhet är vår sida Klimatet i undervisningen, där ni hittar exempel från våra medlemskommuner, länkar till pedagogiskt material och tips på barnteaterföreställningar, exempelvis Miljöprojekt Ispingvinen

Ta hand om er och planeten!

/Filippa och Maria på Klimatkommunernas kansli

Klimatkommunernas januarinyheter hittar du här