Klimatläget 2021 – 13 spetsområden för lokalt klimatarbete.

Varje år följer vi upp våra medlemmars klimatarbete för att kunna följa utvecklingen. Vi sammanfattar resultatet i Klimatläget och på presentationen av våra medlemmar på klimatkommunerna.se. Där kan du läsa om de 13 spetsområden för lokalt klimatarbete som vi har valt ut och om hur medlemmarna arbetar med dem.

Störst förändring från förra året har skett på områdena Fossilbränslefri fordonsflotta och Mat & måltider. 22 av medlemmarna anger att de har en i stort sett fossilbränslefri fordonsflotta i jämförelse med 11 förra året. På frågan om kommunen/regionen följer upp klimatpåverkan från livsmedel svarar 35 av 40 ja, i jämförelse med 20 förra året.

Nytt för i år är att vi har med som spetsområde att kommunen har fattat beslut om att bli klimatneutrala (eller motsvarande) och om de arbetar aktivt med kolsänkor.

Klimatläget 2021 hittar du här. Läs mer om våra medlemmar och hur de jobbar med de 13 spetsområdena här.