Nyhetsbrev september

Så blev det höst, kyligare på morgonen och krispigare luft. Vissa av oss saknar redan sommaren, andra ser framemot höstmyset. Oavsett så känns hösten ofta som en nystart, nu kavlar vi upp ärmarna och fortsätter klimatarbetet tillsammans!

Ute i Europa är det val och klimatfrågan tar upp en stor del av valdebatterna. Samtidigt pågår klimatarbetet inom EU med taxonomin och gröna given. I Sverige har regeringen överlämnat sin budgetproposition för 2022 och ett stort fokus ligger på att få klimatomställningen att gå snabbare.  Men, som vanligt är det är inte bara på internationell och nationell nivå det händer saker. Våra medlemskommuner har flera nyheter att dela med sig av och vi på kansliet gläds åt att få sammanställa dem och läsa om allt som händer!

På kansliet har vi  blivit två till som jobbar för lokalt klimatarbete. Vi välkomnar vår nya samordnare Erika och vår praktikant för hösten, Julia. Det är inte bara Klimatkommunernas kansli som växer, även föreningen i stort. Vi är väldigt glada över att välkomna Kalmar som medlem i Klimatkommunerna! Är din kommun inte medlem hos oss men vill gärna bli? Då är det bara att höra av er till oss, mejla kansliet@klimatkommunerna.se.

Under hösten pågår vår tävling Steget före, där vi uppmärksammar allt det som görs i kommuner och regioner för att Sverige ska klara klimatomställningen. I år är temat Bästa åtgärd för färre bilar i centrum. Alla kommuner, även de som inte är medlemmar i Klimatkommunerna, är välkomna att delta. Sista dag att anmäla sig är 10 nov.  Läs mer och skicka in ert bidrag här.

Bästa hälsningar,

Maria, Filippa, Erika & Julia
Klimatkommunernas kansli

Läs hela nyhetsbrevet här.