Klimatkommunernas nyheter november

Första advent och snö i stora delar av landet. På kansliet är det mycket på gång innan året tar slut. Vi har två stora nyheter (och en mängd mindre som ni kan läsa om längre ner i nyhetsbrevet):

Klimatkommunernas 13 uppgifter

I över ett år har vi jobbat på ett material för att visa vad kommuner behöver göra för att bli klimatneutrala. Vilka områden måste det jobbas med? Vilka åtgärder kan en kommun vidta inom olika områden? Och vilka avväganden behöver en kommun göra i sitt klimatarbete? Vi har diskuterat och bollat med kommuner och andra aktörer. Vi har grävt hos våra medlemskommuner för att vaska fram de bästa exemplen som går att skala upp och använda i andra kommuner. Och nu! Äntligen! Har vi landat i 13 uppgifter med en mängd exempel på åtgärder. Det är ett omfattande material som vi hoppas ska inspirera till klimatframgångar i Sveriges alla kommuner. Boka in 10 december kl 9.30-12 – då smäller det! Lanseringskonferens med festlig stämning utlovas. Anmäl dig här.

Nationellt klimatavtal för kommuner

Idag presenterade Magdalena Andersson den nya regeringen. Vi hälsar Annika Strandhäll varmt välkommen till uppdraget som Sveriges nya klimat- och miljöminister. I nästa vecka kommer vi att skicka förslaget Inkludera alla kommuner i Sveriges klimatarbete genom ett klimatavtal till henne. Förslaget är ett underlag till vidare utredning och lyfter behovet av att skapa en röd tråd i klimatarbetet mellan lokal, regional och nationell nivå. Vi ser fram emot en god dialog om förslaget och om andra möjligheter som kan stärka kommuners och regioners klimatarbete. Håll utkik i våra kanaler den 8 december – då berättar vi om förslaget i sin helhet.

Utöver det har vi blivit en till medlem i föreningen, varmt välkommen Strängnäs! Vi vill även passa på att tipsa om prisutdelningen i vår tävling Steget före där vi kommer prata om åtgärder för färre bilar i centrum och kommande webbfika med Jonas Engman om julens envisa konsumtionsbegär.

Glad första advent lite i efterhand önskar vi på kansliet,
Maria, Filippa, Erika och Julia

PS. Kanske går du i julgranstankar redan? I England finns möjligheten att hyra samma gran år efter år. Inför jul grävs den upp och på Tjugondag Knut planteras den igen, riktigt smart tycker vi! Läs mer om initiativet här. Någon som hört om något liknande i Sverige?

Läs hela nyhetsbrevet här.