Nyhetsbrev januari

Så kom 2022 och vi på kansliet hoppas ni alla haft det bra under helgerna med lite lugnare dagar, hemma, iväg eller på jobbet. Utvilade är det nu dags att blicka framåt, kavla upp ärmarna och hugga in på de klimatutmaningar det nya året kommer att erbjuda. Vi på Klimatkommunernas kansli ser framemot flera viktiga beslut och händelser 2022.

I närtid bjuder Mål 11-veckan på ett spännande program om hur forskning och praktik tillsammans kan skapa omställningskraft i kommunerna för hållbara städer och samhällen (läs mer under Tips). Under året kommer EU också att avslöja vilka europeiska städer som väljs ut att delta i EU:s mission ”100 Climate Neutral Cities 2030”. Vågar vi gissa på ett par klimatkommuner i den skaran?

Vi har, som vi berättat om tidigare, äntligen släppt vårt stora inspirationsmaterial ”Klimatkommunernas 13 uppgifter”, där vi just försöker beskriva vad kommunerna behöver ta sig an för att lyckas bli fossilfria, klimatneutrala, och i förlängningen klimatpositiva. Vår inställda lanseringskonferens har nu ett nytt datum, varmt välkomna den 25 mars!

Omställningen kräver många komponenter för att lyckas, och en av de kanske allra viktigaste, som seglat upp på dagordningen under senare år är medborgarengagemang. Hur lyckas vi ta tillvara på medborgarnas engagemang? Och hur når vi ut med information om klimatarbetet till medborgarna? Vi har, utifrån ett arbete som vår praktikant Julia gjort under hösten 2021, tagit fram ett avsnitt i vår kunskapsbank om just medborgarengagemang. Vi hoppas att ni hittar något som inspirerar just er.

Med dessa ord önskar vi er en bra start på det nya året, och ser fram emot gott samarbete!

Som vanligt tar vi gärna emot tips om det är något ni tycker vi ska lyfta eller arbeta mer med!  Maila oss på kansliet@klimatkommunerna.se.

Bästa hälsningar,
Filippa, Maria och Erika på Klimatkommunernas kansli

Du hittar hela nyhetsbrevet här.