Nygräddade kanelbullar på en plåt.

Webbfika 2 mars: Försörjningsbalans och klimat

Hur hör försörjningsbalans ihop med klimatarbetet?

På vår nästa webbfika gästas vi av Sofia Alriksson, Landsbygdsutvecklare på Hushållningssällskapet i Jönköping, som presenterar verktyget Försörjningsbalans kommun som i dagsläget köpts in av 33 kommuner i Sverige.

Verktyget kartlägger förhållandet mellan den mat som produceras och den mat som konsumeras i kommunen mätt i energi. Utifrån denna första kartläggning har kommunerna sedan stora möjligheter att arbeta vidare med till exempel hållbarhet utifrån uppsatta miljö- och klimatmål, beredskapsstrategier och värdering av jordbruksmark. Varmt välkomna!

Här hittar du länken till webbfikan.