Cyklar och bussar i trafiken

Region Stockholm går med i Klimatkommunerna

Klimatkommunerna fortsätter att växa. Den senaste medlemmen är Region Stockholm som har höga ambitioner vad gäller klimatarbetet och siktar på klimatneutralitet till 2035. Hittills har regionen minskat sina egna utsläpp med 75 % sedan 1990.

-Sveriges kommuner och regioner befinner sig i samma omställning och står inför liknande utmaningar när utsläppen ska minska. Vi behöver inspireras och lära av varandra och jag är därför glad att vi nu blir en del av Klimatkommunerna. Som huvudstadsregion har vi ett stort ansvar för att driva på klimatomställningen, säger Märta Martin-Åkesson (C), ordförande miljö- och hållbarhetsberedningen i Region Stockholm.

Foto: Märta Martin-Åkesson (C), ordförande miljö- och hållbarhetsberedningen i Region Stockholm

Klimatkommunerna kan ju låta som en förening för bara kommuner, men så är inte fallet. Sedan tidigare är Region Skåne med i nätverket. Regioner och kommuners behov är liknande och Klimatkommunernas arbete med erfarenhetsutbyte, påverkansarbete och spridning av goda exempel gynnar båda.

-Vi är mycket glada över att Region Stockholm blivit medlemmar, genom att få in fler regioner i Klimatkommunerna kan vi stärka föreningens arbete med samhällsplanering och regional utveckling. Ska vi lyckas med klimatomställningen är samverkan central och att de satsar på ett medlemskap är en tydlig markering, säger Evelina Fahlesson, ordförande Klimatkommunerna.

Läs mer om Region Stockholms klimatarbete här.