Nyhetsbrev december

Hösten går fort – plötsligt är det bara ett par dagar till jullovet!

Vi kan blicka tillbaka på ett händelserikt år för Klimatkommunerna, med ett nästan historiskt stort engagemang hos medlemskommunerna. Det har varit en otrolig fart på maillistan för kontaktpersoner och det märks att många nu lägger i en extra växel i omställningen. Från kansliet stöttar vi bäst vi kan med djupdykningar i ämnen som medlemmarna vill lära sig mer om (t.ex. webbinarier om masshantering, EU-politik, cirkulärt byggande) och fixar tillfällen att ses (nätverksträff i Västerås, årsmöte i Göteborg m.m.)

I vår årliga jämförelse Klimatläget, där vi tittar närmare på medlemmarnas arbete, ser vi att våramedlemmar har minskat sina växthusgasutsläpp per invånare med i genomsnitt 53 procent sen 1990 (detta kan jämföras med det nationella genomsnittet, som är 46 procent). 79 procent har tagit beslutet att bli en klimatneutral kommun, 83 procent svarar att de arbetar aktivt för att minska byggutsläppen, 64 procent har ett strukturerat samarbete med näringslivet i klimatarbetet och 55 procent minskar p-ytan i kommunen.

Vi knyter ihop säcken för de tre större projekt som vi arbetat med under åren, läs mer under ”På gång hos oss”. Och ett tips – har du inte sett Foodjamsfestivalen än så rekommenderar vi att du gör en kopp te eller glögg och bänkar dig för trevlig tittning och en härlig hyllning till svenskodlade baljväxter!

2024 ser vi fram emot årsmöte i Skellefteå (äntligen ska vi få se omställningen i norr ”live”!), och att på riktigt börja jobba med ambassadörerna för European Climate Pact!

God jul och Gott Nytt År!

/Filippa, Maria, Kevin och Erika på Klimatkommunernas kansli

Läs hela nyhetsbrevet här!