Ambassadör för European Climate Pact - så funkar det!

Är du intresserad av att bli ambassadör för European Climate Pact? Kanske har du fått tips av oss på Klimatkommunernas kansli, eller av någon annan som tycker att du skulle passa bra i rollen. Här berättar vi kort om vad det innebär att vara ambassadör, och hur du gör för att ansöka om att bli det.

Vad gör en ambassadör?

Ambassadörer sprider kunskap om klimatomställningen och engagerar andra personer i sina nätverk och sammanhang. De är med och kopplar ihop personer på olika nivåer för att få till klimatomställning i praktiken.

Det gemensamma målet för alla som deltar i European Climate Pact (ambassadörer och andra) är att Europa ska nå målet om klimatneutralitet till 2050.

Nätverk med andra ambassadörer ger koll och kontakter

Som ambassadör ingår du dels i ett svenskt nätverk med ambassadörer och i ett större europeiskt nätverk. Vi på Klimatkommunernas kansli håller ihop nätverket genom att bjuda in till digitala möten och vissa fysiska event, skickar relevant info till er genom en maillista och så vidare. Ibland är ambassadörer talare på möten och konferenser. Du får koll på vad som händer i andra sammanhang än ditt eget och kan genom kontakten med andra ambassadörer fråga om hjälp och hitta samarbeten.

För Klimatkommunernas del innebär rollen som samordnare att vi får möjlighet att fördjupa samarbeten vi bara snuddat vid idag och nå nya målgrupper vars engagemang stärker kommunernas mod och kraft att genomföra klimatomställningen.

Hur gör jag för att bli ambassadör?

Om du vill bli ambassadör ansöker du till EU-kommissionen via ett formulär på Climate Pacts hemsida. Ansökningsperioden är mellan 15 september-15 oktober. Det är kommissionen som väljer personer, med viss hjälp från oss och de andra som är samordnare i de olika länderna. Personer som passar in på någon av nedanstående punkter kan bli ambassadörer (från ansökningsformuläret):

• Leaders of organisations or associations
  • Community leaders, leaders of informal groups or movements
  • Mayors, parliamentarians, policymakers or other public office holders
  • Representatives of cultural, educational or research institutions
  • Influencers or opinion leaders

Har du frågor eller funderingar får du gärna kontakta oss på kansliet@klimatkommunerna.se

Lycka till!