Gata i stan
Vi är ofta i rörelse. Mellan hemmet och jobbet. Mellan skola och besök hos vänner. Mellan handling och aktiviteter. Och ofta tar vi bilen – även när vi ska ta oss korta sträckor. Faktum är att hälften av alla bilresor i Sverige är under fem kilometer.
Tänk dig att du istället för att hoppa in i bilen tar en promenad till närmaste mataffär, en cykeltur med barnen till skolan eller bussen till jobbet. Se framför dig hur gatorna inte längre är fulla med bilar som rusar hit och dit. Istället rör sig människor i en lugnare takt, vinkar och hejar på varandra längs vägen. Var du än går eller cyklar finns det breda trottoarer och cykelvägar som gör resan säker och bekväm. Smalare bilvägar och färre parkeringar har gett utrymme till mötesplatser och grönska utanför matbutiken. Du kan höra fågelsången och du kanske möter bekanta längs vägen. Luften är friskare och du känner dig piggare.
Att vi är många som väljer bilen istället för att gå, cykla eller åka kollektivt beror framförallt på att vi är vana vid det. Men vanor kan ändras – och det blir lättare ju fler vi är som gör det. Vi agerar även utifrån normer och vad som uppfattas som praktiskt. Ibland är kanske bilen det bästa valet – men inte alltid.
Några av de vanligaste argumenten för varför man väljer bilen korta sträckor
“Det spelar ingen större roll för miljön och klimatet. Jag ska ju ändå bara åka så kort bit”
Varannan bilresa i Sverige är under 5 kilometer. Och dessa första fem kilometrarna är de smutsigaste kilometrarna eftersom bensinförbrukningen och koldioxidutsläppen är ca 35 procent högre (en kall motor kräver ”fetare” bränsleblandning).
“Det är ett säkert sätt att transportera sig”
Det är sant att antalet olyckor i trafiken blir allt lägre. Samtidigt bidrar trafikens utsläpp till andra risker för folkhälsan så som bland annat hjärt- och kärlsjukdomar, nedsatt andningskapacitet, astmatiska problem, allergianfall, luftvägssjukdomar m.m.
“Det är bökigt och tidskrävande att ta sig fram på annat sätt”
Bilen är en central del av dagens samhällsbygge och ibland är det både smidigare och mer tidseffektivt att välja bilen. Å andra sidan slipper du köer, sänker kostnader och får en bättre hälsa om du väljer andra sätt att resa än med bil. Det är dessutom relativt snabbt, enkelt och billigt att omvandla bilkörfält samt infarter och gator i tätorter till gång- och cykelbanor, kollektivtrafikkörfält och mer grönområden, men då måste också efterfrågan finnas.
Såhär kan en gata i stan se ut:
Tänk om den såg ut såhär istället:
Faktalänkar
Omvandling av trafikleder och stadsdelar för minskad klimatpåverkan (naturvardsverket.se)
Forskning.se: Att välja bilen handlar mer om vana än var vi bor