
Varför ska vi ställa om?
Sidonyttor
Det finns många sidonyttor med färre bilar och mer gång, cykel och kollektivtrafik. Här är några argument för varför vi ska ställa om, utöver för klimatets skull.
Hälsa
Att ställa om vårt transportsystem till ett system där vi kör mindre bil och istället går eller cyklar oftare kan ha goda effekter på vår hälsa. Visste du till exempel att:
- Risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar minskar när man cyklar till och från jobbet, till och med om cykelturen är så kort som mellan 5 och 19 minuter. Störst effekt av att cykla till jobbet har medelålders män med stillasittande arbeten. Källa: Fler svenskar går eller cyklar till jobbet – Arbetsliv (prevent.se)
- Personer som cyklar till jobbet är sjukskrivna mer än en dag mindre om året än personer som inte cyklar till jobbet. Ju oftare och ju längre man cyklar desto färre sjukdagar har man. Källa: The association between commuter cycling and sickness absence – PubMed (nih.gov)
- 80 stockholmares liv skulle räddas årligen om bilister började cykla. I Stockholms län skulle var tredje bilpendlare, eller 111 000 personer, kunna cykla till jobbet på mindre än 30 minuter med en vanlig cykel. Om dessa bilister börjar cykla skulle ett 20-tal liv om året räddas tack vare mer motion. Och bland alla stockholmare som får andas renare luft skulle ett 60-tal liv per år räddas. Källa: 100 000 bilpendlare i Stockholm skulle kunna cykla i stället | SVT Nyheter
- Dagens gång- och cykelresor beräknas förhindra cirka 3 500 dödsfall och 15 000 kroniska sjukdomsfall per år i Sverige enligt Trafikverkets årsredovisning 2016. Källa: Andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik – Sveriges miljömål (sverigesmiljomal.se)
- Årligen dör 1 400 i förtid i Sverige på grund av luftföroreningar från vägtrafiken. Källa: Quantification of population exposure to NO2, PM10 and PM2.5, and estimated health impacts 2019, IVL
- Minskad trafik är den åtgärd som ger störst effekt för renare luft och minskat buller på förskolegårdar. Källa: Vägledning för renare luft och mindre buller på förskolegårdar-mindre.pdf (ivl.se)
- En daglig promenad på 29 minuter minskar dödligheten med 22 procent. 30 minuters promenad 5 dagar i veckan minskar korttidssjukfrånvaron med 15 procent. Källa: Trafikverket
Samhällsekonomi
Genom att köra mindre bil och gå, cykla och resa kollektivt oftare kan vi också räkna med stora samhällsekonomiska vinster. Det visar flera studier som har räknat på det. Exempelvis har man sett att:
- Varje krona som investeras i satsningar på ökad cykling beräknas ge 9 kronor tillbaka i folkhälsovinster. Källa: Health impact assessment of active transportation: A systematic review
- Samhället sparar 1,40 kronor för varje cyklad kilometer, medan varje kilometer med bil kostar oss 1,50 kronor i form av kostnader för klimatförändringar, fysisk inaktivitet och trängsel. Källa: Ny studie: biltrafik en stor förlustaffär för samhället | SvD
- Cyklingen i EU-länderna bidrar till samhället med omkring 240 miljarder kronor varje år medan biltrafiken ger en kostnad under ett år är omkring 5 000 miljarder kronor. Källa: The Social Cost of Automobility, Cycling and Walking in the European Union (repec.org)
- Om de 111 000 bilpendlare i Stockholms län som har mindre än 30 minuters cykelväg till jobbet med en vanlig cykel börjar cykla blir den hälsoekonomiska vinsten för samhället 2,5 miljarder kronor per år. Källa: Så mycket tjänar vi på att cykla (tv4.se)
Näringsliv
När städer går före och ger mindre plats till bilvägar och parkering, till förmån för fotgängare, cyklister och kollektivtrafik, är många oroliga för att det kommer att påverka det lokala näringslivet negativt. Faktum är att det är precis tvärtom. Det finns gott om exempel på när kommuner stänger av vissa delar för biltrafik och det gynnar det lokala näringslivet. Se här:
- I Madrid stängdes de centrala delarna ned för biltrafik mellan den 1 december och den 7 januari 2019 vilket gjorde att handeln ökade med närmare 10 % inom det bilfria området jämfört med samma period året innan. Källa: Madrid City Council 2019
- Sedan 9th Avenue i New York fick begränsad biltrafik har handelns omsättning ökat med närmare 50 %. Källa: New York City Department of Transportation 2014
- Gående spenderar i genomsnitt 40 % mer per månad än bilburna kunder visar en studie efter att trafikrestriktioner införts i ett större område i centrala London. Källa: Transport for London 2018
- Studier visar att gående och cyklister i genomsnitt handlar mer än dubbelt så mycket per vecka som bilister samt studier från I Danmark har en studie visat att gående och cyklister står för mer än tre fjärdedelar av samtliga kundbesök i Fredriksberg. Källa: Bent & Singa 2009, Clifton 2012, COWI 2019, HUI 2010, Mingardo 2009, Nederveen 1999, Sustrans 2006
Miljö & klimatanpassning
Inte nog med att ett minskat bilåkande kan ha goda effekter på vår hälsa, vår ekonomi och vårt näringsliv, det kan också göra oss mer anpassade och bättre rustade inför effekterna av klimatförändringarna i framtiden. Dessutom ger det oss bättre möjligheter att skapa grönare städer, med fler träd och grönytor som i sin tur ger oss renare luft. Visste du att:
- Plåt, asfalt och betong släpper igenom 0% nederbörd medan en gräsmatta på sandig mark infiltrerar 100%. Källa: Green Cities
- År 2019 bodde 3,55 miljoner personer, 34,5 procent av Sveriges befolkning, i miljöer med “låga nivåer av bostadsnära grönska”. Källa: Naturvårdsverket
- Genom att öka ytan som täcks av trädkronor i en stad från 10 till 20 procent så kan temperaturen sänkas med mellan 3 och 8 grader. Källa: Natursidan
- Ett stort problem för hälsan är alla små partiklar som finns i stadsluften. Genom att plantera fler träd i städerna kan vi minska mängden partiklar med upp till en fjärdedel. I särskilt utsatta gatumiljöer kan nya träd göra att mängden partiklar kommer under gränsvärdena i inandningsluften.