Klimat i praktisk-estetiska ämnen

Nedan kan du läsa om hur klimat kan tas upp i de praktisk-estetiska ämnena. Tips på material att använda hittar du här.

Bild

Uppgifter att jobba med:

  • Gestalta klimatfrågor genom bildskapande.
  • Arbeta ämnesöverskridande med svenska och teknik. Tex genom att göra affischer om att bilarna i vårt närområde ska sänka farten.
  • Göra konst på temat framtidens stad
  • Analysera hur klimatfrågan speglas i konst och media
  • Arbeta med återvunnet material i skapandeprocessen

”I ämnet bild uppmuntras elever att söka, tolka och skapa bilder med koppling till klimat och miljö, vilket ger dem möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor kring hållbarhetsfrågor på ett kreativt sätt. Genom att arbeta med visuella uttryck som speglar klimatförändringar, naturens skönhet eller miljöproblem får eleverna en konstnärlig ingång till viktiga samhällsfrågor. Detta stärker deras förmåga att kommunicera visuellt, samtidigt som det väcker engagemang och förståelse för klimatfrågor ur ett estetiskt och personligt perspektiv.” skola i Järfälla kommun.

Hem- och konsumentkunskap

I Hem- och konsumentkunskap kan eleverna få arbeta med hållbara mat- och konsumtionsval, där de får reflektera över hur deras egna vardagsvanor påverkar klimatet, resurser och hälsa. Detta ger eleverna konkret förståelse för sambandet mellan livsstil och klimatpåverkan, i linje med kursplanens mål om att utveckla kunskaper om hållbar utveckling.

Ämnet har stor potential att bidra till elevernas förståelse för klimatpåverkan kopplat till mat, konsumtion och resurser.

Uppgifter att jobba med:

  • Måltidsanalyser av olika maträtter och planera måltider med lågt klimatavtryck.
  • Jämföra klimatpåverkan av olika livsmedel.
  • Undersöka produktionskedjan av matvaror och deras växthusgasutsläpp.
  • Undersöka hur måltider kan anpassas för att sänka utsläppen. Tips: använd Klimatkalkylatorn
  • Undersöka hur klimatförändringar drabbar andra människor (torka, extremväder och stigande havsnivåer)
  • Arbeta med återvinning, framförallt elektronik och metall, men även papper och plast.
  • Undersöka varför man skövlar skog och hur det påverkar klimatet.
  • Besök eller studera ekologisk odling och hur besprutning och bekämpningsmedel påverkar människor, djur och natur.
  • Undersöka hur den egna vardagen och hur vi själva kan anpassa eller göra förändringar i vår vardag för att minska våra utsläpp.

TIPS: Gör en foodjam för att testlaga baljväxtbaserade maträtter. Lektionsupplägg, material, recept mm finns här.

Idrott och hälsa

I ämnet idrott och hälsa lyfts klimatfrågan främst ur ett hälsoperspektiv, där eleverna får reflektera över hur fysisk aktivitet, livsstil och miljö hänger ihop.

Uppgifter att jobba med:

  • Hur ser elevernas rörelsevanor, transportval till skolan och fritidsaktiviteter ut? Hur påverkar det hälsa och klimat? (TIPS: faktaunderlag hittar du bland annat här: Friskare medarbetare | Klimatkommunerna)
  • Hur kan naturen användas som en resurs för fysisk aktivitet?
  • Friluftsliv för att uppmuntra till aktiviteter i elevernas närområde, som t.ex. vandring, löpning eller cykling.
  • Lära om allemansrätten och respekt för djur, växter och ekosystem.
  • Diskutera kopplingen mellan matvanor, hälsa och klimatpåverkan.

Slöjd

Uppgifter att jobba med:

  • Arrangera en designtävling där material återbrukas för att skapa kläder.
  • Planering av arbete för att spara på både arbete och material.
  • Val av material och vilken del av material som tas för att skapa så få skräpbitar som möjligt.
  • Samtal om var materialen kommer ifrån och hur de produceras.
  • Använder återvunna textilier och eleverna lär sig lappa och laga och hushålla med de material samt att vi syr om textilier och ger dem nytt liv.
  • Trä och metallslöjden återanvänder gammalvirke och skapar nytt av det.
  • En teoretisk uppgift där eleverna får uppfinna en slöjdprodukt, i uppgiften ingår även att ta reda på hur denna produkts framställan kostar att framställa, energi, vatten, återvinningsbar.
  • Ha en spillbitshylla och en låda där elever lägger spillbitar.
  • Uppgift där eleverna endast använder spillbitar tex spillbits-robot.
  • Sy mjukisdjur av tygrester.
  • Sy i lappteknik av tygrester. De tyger som är för små att användas i lapptekniken sparas och används som kuddstoppning, så att inget går till spillo.
  • Sy nytt av gamla jeans.
  • Teoretiska genomgångar om klädindustrins påverkan på klimatet och vad kan vi göra åt det.
  • Skapa produkter med lång livslängd och låg klimatpåverkan.
  • Lära om olika material och deras miljöpåverkan (t.ex. bomull vs. ekologisk bomull, plast vs. trä).
  • Diskutera för- och nackdelar med natur- och syntetmaterial.
  • Skapa produkter med hållbar design som håller länge istället för engångsbruk.
  • Diskutera hur slöjd kan hjälpa oss att ta hand om miljön och använda resurser på ett hållbart sätt.
  • Diskuterar vad vi kan göra i stället för att köpa nytt, till exempel att lappa och laga kläder, skapa något nytt av det gamla och använda andrahandskläder.
Senast ändrad: 2025-12-02 8:54

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.