Kollektivtrafik
Flera av Klimatkommunernas medlemmar har, genom strategiska åtgärder, lyckats med att öka kollektivtrafikresandet.
Målsättningar
I kommunernas trafikstrategiska program finns ofta målsättningar om att kollektivtrafikresande ska öka. Exempelvis har både Linköpings och Östersunds kommun målet att öka andelen kollektivtrafikresenärer till 20 procent år 2030. Dessutom jobbar både regioner och kommuner med att fasa ut fossila bränslen från kollektivtrafiken.
Hur går det då?
Region Skåne har sedan 2018 en helt fossilfri kollektivtrafik som kör på förnybart bränsle. Läs mer.
Elbussar
Elbussar har blivit allt vanligare i stadstrafiken. Fördelar som lyfts, förutan minskat buller och renare luft, är bättre arbetsmiljö för chaufförerna och bekvämare resor.
Eskilstuna: Storsatsning på elbussar
Eskilstuna kommun, Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet och Transdev satsar stort på elbussar. Med en unik satsning på elbussar som inte behöver laddas under körningarna är Eskilstuna en av de ledande städerna i arbetet med en tyst, attraktiv och klimatvänlig bussflotta.
Lund: Elbussar rullar i Lund
Sedan augusti 2023 är stadsbussarna i Lund helt elektrifierade. Förutom eldrift innebär det också större och uppdaterade bussar som ska bjuda på mer plats för passagerarna. Laddning sker under natten vid en ny depå som har byggts i stadsdelen Gastelyckan. På sikt är tanken att även eldrivna regionalbussar ska laddas där. All laddning sker med förnybart producerad el som är märkt med ”Bra Miljöval”. Läs mer
Sjöfart
Hösten 2018 invigdes världens första högintensiva batteridrivna färjelinje, mellan Helsingborg och Helsingör. Rederiet Forsea har konverterat två av sina fem färjor till eldrift. Färjornas batterier har en styrka som motsvarar batterierna hos 70 Teslabilar. Laddning måste gå fort eftersom färjorna bara står i hamn 5 till 9 minuter åt gången.
Helsingborg: Gratis tågvägledning till invånarna
Energi- och klimatrådgivarna i Helsingborgs stad erbjuder tågvägledning. Tanken är att guida och inspirera de som är nyfikna på att tågsemestra, men som tycker det verkar krångligt. Via telefon kan man få tips om bokningssidor, hjälp med planering av sin resa och information om sina rättigheter som tågpassagerare. Vägledningen bidrar förhoppningsvis också till att fler Helsingborgare hittar till energi- och klimatrådgivarnas traditionella rådgivningsfunktioner. Läs mer
Läs vidare
Kollektivtrafiksbarometern har undersökt hur man får de olika resenärsgrupperna att välja kollektivtrafiken framför bilen. Olika argument biter på de så kallade ”alltid bilisterna”, ”växlarna” och ”kollektivtrafikresenärerna”. Läs rapporten med förslagen här