Spårvagn under tärd i Göteborg.

Spårväg

Under 1900-talet hade flera av Sveriges städer en elektrifierad spårvagnstrafik. Men från 1930-talet och framåt började spårvagnen anses omodern, och man ville ge mer plats åt bilen i staden. Detta ledde till att endast tre städer behöll sin spårvagnstrafik, efter att Malmö lade ned sin 1973. På senare år har spårvagnen fått något av en uppsving igen, där flera kommuner utreder att öppna nya spårvägslinjer. Spårvagnens egenskaper, som att den är helt elektrifierad och därför kan köras på förnybar el, att den är relativt tyst, och att den har större kapacitet än busstrafik, väger tungt för att bemöta utmaningarna dagens städer har gällande trafik, utsläpp och livsmiljöer.

Göteborg: Sveriges spårvägshuvudstad

Göteborg är den stad i Sverige med det mest utbyggda spårvägsnätet. Spårvägen är en självklar del av staden och än idag utvecklas den med nya linjer, som till exempel mellan Frihamnen och Lindholmen, och centralt vid Engelbrektsgatan. Vill du följa Göteborgs största spårvägsprojekt på decennier? Se här.

Stockholm: Upprustning och utbyggnad av spårvägen

Även Stockholm har ett spårvägsnät, som fungerar bra som ett komplement till den välutbyggda tunnelbanan. Spårvagnarna har miljontals resande varje år, och det finns planer på att rusta upp och bygga ut spårvägen ytterligare i staden. Läs mer om Stockholms planer här

Lund: Ny spårväg mellan Lund C och ny stadsdel

2020 rullade den första trafikerade spårvagnen i Lunds kommun, vilket också blev den första spårvägssträckan som etablerades i en stad utan redan existerande spårvägar sedan 1910-talet. Spårvägen börjar vid Lund C, åker bland annat förbi Universitetssjukhuset, Ideon, Lunds tekniska högskola och den nya stadsdelen Brunnshög, för att sedan stanna vid forskningsanläggningen ESS. Sträckan täcker över 60 procent av arbetsplatserna i Lund. Unikt med Lunds spårväg är att man har byggt den innan området Brunnshög står färdigt. Det betyder att när området växer och fler personer flyttar in så har de tillgång till spårbunden kollektivtrafik som tar en till Lund C från dag ett. På så sätt möjliggör man för hållbara resval redan från början. Läs mer här

Uppsala: Ny spårväg planeras inför 2029

Uppsala lade ned sin spårvagn på 1950-talet. Nu planerar kommunen för att återinföra spårvägen för att täcka det ökande behovet av kollektivtrafik. Spårvägen kommer att täcka tre sträckor och beräknas stå klar till 2029. Läs mer om Uppsalas spårvägsplaner här, och även varför de har valt att satsa på spårvägen.

 

Senast ändrad: 2024-08-15 3:28

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.