Friskare medarbetare
Hit vill vi
Visualisering av hur en gata kan förändras. Sök upp en gata eller lägg upp en bild och ta fram en framtid: https://dutchcyclinglifestyle.com/
Film att inspireras av: The benefits of cycling to work
Korta fakta
- 61 procent har mindre än 10 km till sin arbetsplats Högskolan i Halmstad
- Även om resor till eller från arbetsplats, skola eller i tjänsten har ökat något 2022 är det dessa resor som minskat mest sedan 2019. Mellan 2022 och 2019 har den kategorin av resor minskat med 15 procent. Trots det står dessa resor fortfarande för mer än hälften av resorna år 2022 med knappt 2,2 miljarder. Trafa, Resvanor i Sverige 2022
- Varje delningsbil ersätter 12-15 privatägda bilar A dozen effective interventions to reduce car use in European cities: Lessons learned from a meta-analysis and transition management – ScienceDirect
Utvärderade effekter
Samhällsekonomiska effekter
- Varje krona som investeras i satsningar på ökad cykling beräknas ge 9 kronor tillbaka i folkhälsovinster. Källa: Health impact assessment of active transportation: A systematic review
- Samhället sparar 1,40 kronor för varje cyklad kilometer, medan varje kilometer med bil kostar oss 1,50 kronor i form av kostnader för klimatförändringar, fysisk inaktivitet och trängsel. Källa: Ny studie: biltrafik en stor förlustaffär för samhället | SvD
- Cyklingen i EU-länderna bidrar till samhället med omkring 240 miljarder kronor varje år medan biltrafiken ger en kostnad under ett år är omkring 5 000 miljarder kronor. Källa: The Social Cost of Automobility, Cycling and Walking in the European Union (repec.org)
- Om de 111 000 bilpendlare i Stockholms län som har mindre än 30 minuters cykelväg till jobbet med en vanlig cykel börjar cykla blir den hälsoekonomiska vinsten för samhället 2,5 miljarder kronor per år. Källa: Så mycket tjänar vi på att cykla (tv4.se)
- Dagens gång- och cykelresor beräknas förhindra cirka 3 500 dödsfall och 15 000 kroniska sjukdomsfall per år i Sverige enligt Trafikverkets årsredovisning 2016. Källa: Andelen gång-, cykel- och kollektivtrafik – Sveriges miljömål (sverigesmiljomal.se)
- Årligen dör 1 400 i förtid i Sverige på grund av luftföroreningar från vägtrafiken. (Quantification of population exposure to NO2, PM10 and PM2.5, and estimated health impacts 2019, IVL)
- Minskad trafik är den åtgärd som ger störst effekt för renare luft och minskat buller på förskolegårdar (Vägledning för renare luft och mindre buller på förskolegårdar-mindre.pdf (ivl.se))
Hälsa
- Risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar minskar när man cyklar till och från jobbet, till och med om cykelturen är så kort som mellan 5 och 19 minuter. Störst effekt av att cykla till jobbet har medelålders män med stillasittande arbeten. Källa: Fler svenskar går eller cyklar till jobbet – Arbetsliv (prevent.se)
- Personer som cyklar till jobbet är sjukskrivna mer än en dag mindre om året än personer som inte cyklar till jobbet. Ju oftare och ju längre man cyklar desto färre sjukdagar har man. Källa: The association between commuter cycling and sickness absence – PubMed (nih.gov)
- 80 stockholmares liv skulle räddas årligen om bilister började cykla. I Stockholms län skulle var tredje bilpendlare, eller 111 000 personer, kunna cykla till jobbet på mindre än 30 minuter med en vanlig cykel. Om dessa bilister börjar cykla skulle ett 20-tal liv om året räddas tack vare mer motion. Och bland alla stockholmare som får andas renare luft skulle ett 60-tal liv per år räddas. Källa: 100.000 bilpendlare i Stockholm skulle kunna cykla i stället | SVT Nyheter
Kollektivtrafik
- En minskning av åktiden i kollektivtrafiken med 10 % har visat sig öka antalet resenärer med 4-6 % (UrbanetAnalyse, 2012). Lägre åktid ger samtidigt lägre driftskostnader (Holmberg, 2013) vilket möjliggör ökad turtäthet. Det tillsammans med den lägre körtiden har visat sig ha en potential att öka kollektivtrafikandelen med 5 % (Winslott Hiselius & Fredriksson, 2009).
- På samma sätt som att fler reser kollektivt när restiden med kollektivtrafiken minskar, så väljer fler att ställa bilen när restiden med bil ökar. TRL (2004) visar att en 10 %-ig ökning av restiden med bil leder till 2,5 % fler kollektivtrafikresenärer. Kollektivtrafikkörfält har därmed en dubbel effekt då det ökar framkomligheten för kollektivtrafiken samtidigt som det minskar den för biltrafiken. (WSP-rapporten)
- Om priset höjs med 10 procent kan effekten bli en minskning av resandet med mellan 3 och 10 procent. Kunskapssammanställning: Så kan andelen som reser med gång, cykel och kollektivtrafik öka (regionstockholm.se)
- Gratis kollektivtrafik till anställda, särskilt insatta pendelbussar samt informationskampanj gav en minskning av bilpendlare med 37 procent. A dozen effective interventions to reduce car use in European cities: Lessons learned from a meta-analysis and transition management – ScienceDirect
Övriga effekter
Parkeringsavgift på arbetsplatsen samtidigt som anställda som slutar bilpendla och åker kollektivt istället belönas ger en effekt på 8-25 procent minskning av bilpendlare. A dozen effective interventions to reduce car use in European cities: Lessons learned from a meta-analysis and transition management – ScienceDirect
En studie av 20 stora arbetsplatser i Storbritannien som infört gröna resplaner visade att de anställdas bilresor till och från arbetet hade minskat med i genomsnitt 18 procent. Arbetsplatserna inkluderade stora sjukhus och andra offentliga verksamheter samt privata företag. Kunskapssammanställning: Så kan andelen som reser med gång, cykel och kollektivtrafik öka (regionstockholm.se)
Internationella studier visar att när infartsparkering kombineras med busstrafik så utgörs cirka 60 procent av användarna av bilister som tidigare körde hela vägen till sin målpunkt. Motsvarande resultat för infartsparkering kombinerat med spårtrafik är cirka 30 procent. Kunskapssammanställning: Så kan andelen som reser med gång, cykel och kollektivtrafik öka (regionstockholm.se)
I Linköping ledde cykelfartsgator till en minskning av hastigheten bland motorfordon med 5–10 procent, och antalet motorfordon sjönk med 5–10 procent (Wehtje, Andersson, & Niska, 2018, p. 35).
Åtgärder
Genom att samverka med de större arbetsplatser som finns i kommunen kan kombinationer av åtgärder – från arbetsgivare och från kommun – stärka varandra. Med en gemensam plan för friskare medarbetare kan kommuner stötta näringslivet.
Exempel på åtgärder kan vara:
- Parkeringsavgifter
- Ändra användning av delar av befintlig parkeringsyta
- Förmånscyklar
- Kollektivtrafiksträckning
- Mobilitetstjänster
Kolla in Linköpings arbete med gröna resplaner för mer tips och inspiration.
Det är välkänt att städer med höga cykelandelar har uppnått dessa genom långvariga investeringar i cykling som har bestått av cykelinfrastruktur, cykelparkeringar, restriktioner för biltrafik, bra integration kollektivtrafik-cykel, undervisning, med mera. Källa: Effektsamband cykel (trafikverket.se)
Kartlägg nuläget: Enligt studien kan 78 procent nå arbetet inom 30 minuter med cykel. Med elcykel ökar andelen till mer än 80 procent. Undersökning i Växjö kommun
Tabell från: Effektsamband cykel (trafikverket.se)
Material att använda/inspireras av
- Från bilist till cyklist på 6 veckor. Helsingborg har tagit fram en metodguide för testcyklistkampanj. Massor av bra tips och utvärderade resultat! I guiden kan vi till exempel läsa:
Våra topp-3 resultat i 300 testcyklister:
- 100 procent vill fortsätta cykla.
- 87 procent uppger direkt efter testperioden att de tänker göra hälften av sina resor med cykel.
- Deltagarna uppmuntrar andra att börja cykla.
- Västtrafik har tagit fram en klimaträknare där man kan fylla i antal resenärer i elbuss, antal resenärer i elbil och antal resenärer i fossilbil för att få fram co2-utsläpp per kilometer och person. Tillsammans minskar vi utsläppen | Västtrafik (vasttrafik.se)
- Kampanj att haka på: https://cykelvanligast.se/
- Diverse material om cykeln i staden: Nedladdningsbart material – Svenska Cykelstäder (svenskacykelstader.se)
Kampanjer att inspireras av
Klimatsmart med lastcykel – Sandvikens kommun
Tips på åtgärder!
Fler utvärderade åtgärder finns i den nedladdningsbara excelfilen: Åtgärdsbanken – beprövade åtgärder för hållbara resval.