Steg 2:
Kartlägg befintlig infrastruktur

Vad är det som gör att inte fler går i er kommun? Genom att kartlägga den befintliga gånginfrastrukturen får ni en uppfattning om brister och möjliga åtgärder.

Innan ni börjar kartläggningen kan det vara bra att förstå vilka faktorer som påverkar vårt gångbeteende. Här är de tre viktigaste faktorerna[1]:

  • Fysiska faktorer: Är gatan formad efter en fotgängares behov (tillräcklig bredd, tydlig markering för gångbana, osv)? Hur säkra är fotgängare från kollision med fordonstrafiken? Hur trevlig och stimulerande är miljön som man går i?
  • Sociala faktorer: Är gångmiljön trygg? Upplevs den som trygg? Finns det möjlighet till interaktioner och umgänge? Finns det platser som har särskild betydelse för grupper och individer? Finns det höga kulturella värden?
  • Individuella faktorer: Hur enkelt är det att ta sig till målet? Finns det gena vägar, bänkar, viloplatser, osv? Vilka är de personliga anledningarna att gå (t.ex. ta sig till arbete/skola, utföra ärenden eller motionera)?

Det är kombinationer av dessa tre faktorer som gör att vi väljer att gå.

En grupp som är extra känslig för brister i gångtrafiken är äldre. Situationer och miljöer som undviks av äldre och som också utgör en faktisk trafiksäkerhetsrisk är: höga fordonshastigheter, mycket trafik på gatan, otillräckligt utrymme, signalreglerade korsningar med för korta gröntider, blandfas och utan refug, cyklister på gångytor och dåligt separerade gång- och cykelvägar samt fysiska hinder och oklara anvisningar i gångmiljön.  (Sociala nyttor och onyttor av transportåtgärder)

Vad kan mätas och hur kan ni gå tillväga för att göra det?

Här listas mätmetoder och datakällor som bidrar till att skapa en bild av olika aspekter av er gånginfrastruktur.

 

Resultat av kartläggning

Järfälla kommun beskriver i sin gångplan några brister med den befintliga gånginfrastrukturen:

  • Järfälla är till stora delar planerad utifrån en trafikseparering som lett till en gles och i vissa fall otrygg miljö för gående.
  • Många trottoarer är generellt smala på ena sidan av gatan (ca 1 meter). Mindre välskött vegetation gör många trottoarer än smalare.
  • Totalt består huvudgångnätet av 4 km gata med trottoar som är smalare än 2 meter.
  • De flesta gång- och cykelbanor saknar separering mellan gående och cyklister och är för smala.

Huddinge kommun har i sin gångplan pekat ut ett övergripande gångnät inom kommunens primära utbyggnadsområden enligt översiktsplanen (i de flesta fall ett område på 1200 meter från en befintlig eller framtida spårstation). Detta för att potentialen till att öka resandet till fots är som störst här. Stråk som behöver utvecklas/förbättras har identifierats och ritats in på kartan.

Stockholms stad gjorde 2017 en gångflödeskarta som visar antalet fotgängare per dygn som passerar gator i centrala Stockholm. Data täcker Norrmalm och visar ett vardagsmedeldygn under år 2017. Data baseras på uppmätta och skattade värden för vissa tidsperioder över dygnet.

Läs mer om hur ett sammanhängande gångnät planeras i Gångbar stad.

[1] Ewing, R. & Handy, S. (2009). Measuring the unmeasurable: Urban design qualities related to walkability. J. of Urban Design. 14(1), 67 och Mehta, V. (2008). Walkable streets: pedestrian behaviour, perceptions and attitudes. Journal of Urbanism. 1(3), 219.

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.