
Beräkna klimatutsläpp från tjänsteresor
Beräkning av klimatutsläpp från tjänsteresor
Kommuner använder olika metoder och verktyg för att beräkna klimatpåverkan från tjänsteresor. Det finns ingen enhetlig metod, men några av de vanligaste tillvägagångssätten presenteras nedan.
Bokade tjänsteresor
För resor som bokas via resebyråer kan klimatdata ofta hämtas direkt därifrån. För tågresor kan SJ:s kundrapporter användas, medan regionala tågresor är svårare att följa upp och ofta kräver egna uppskattningar. Klimatresa.se kan också användas för att beräkna klimatpåverkan från både tåg och buss.
Privata bilar i tjänst
För tjänsteresor med privat bil finns flera beräkningsmetoder:
- Jönköpings kommun använder sig av SCB:s data via Miljöbarometern
- Huddinge kommun kopplar samman utbetald milersättning med genomsnittligt utsläpp per km enligt Trafikverkets rapport Vägtrafikens utsläpp.
- Örebro kommun har med hjälp av BioDriv Öst tagit fram en beräkningsmetod för genomsnittliga utsläpp per mil som bygger på:
- Energimyndighetens emissionsfaktorer.
- Lokala data om fordonssammansättning (från Trafikanalys, Trafa).
- Uppskattad bränsleförbrukning per mil för olika drivmedel (BioDriv Östs uppskatttningar).
I beräkningsmetoden får man fram genomsnittliga utsläpp per mil per drivmedel som sedan viktas utifrån fordonssammansättningen. Ladda ner beräkningsmetoden här för att applicera den på din egen kommun
Kommunens egna bilar
När kommunens egna fordon används kan klimatpåverkan ofta beräknas genom:
- Bränsleköp: Utsläppen beräknas med hjälp av Energimyndighetens emissionsfaktorer.
- Naturvårdsverkets miljöledningsverktyg: Används av vissa kommuner för rapportering av tjänstebilars utsläpp.
Rekommenderade verktyg
För att förenkla beräkningen av utsläpp från tjänsteresor finns flera hjälpmedel:
- Klimatresa.se – uppskattar utsläpp från olika färdmedel.
- SCB och Trafikverket – tillhandahåller utsläppsfaktorer och fordonsdata.
- Naturvårdsverkets miljöledningsverktyg – används för att rapportera tjänstebilsutsläpp.
- BioDriv Öst – ger stöd för att beräkna specifika utsläppsvärden utifrån lokal fordonssammansättning.