
Kommunikation och utbildning
Kommunerna har många kontaktvägar till sina invånare. Hur dessa används på bästa sätt för att inspirera till en hållbar livsstil och fånga upp idéer, är en spännande och inte alltid så lätt fråga. Här presenterar vi några exempel på hur våra medlemskommuner arbetar för att skapa klimatsmarta beteenden, och resurser som kan hjälpa i arbetet.
En bra sammanställning av 50 klimatsmarta livsstilsval finns i den här presentationen från Lunds Universitet (utgår från projektet ”EU 1.5° Lifestyles-projektet)
Kommuners klimatkommunikation
I Karlstad tar fyra meter höga klimatstaplar plats på Stora torget varje vår. Staplarna representerar Karlstadbornas klimatutsläpp inom områdena konsumtion, transporter, livsmedel och energi. Runt om i hela Karlstads kommun finns också markdekaler och stripade bänkar underperioden, också de med samma staplar. Planen är att staplarna ska återkomma varje år fram till och med 2030 med ny uppdaterad information om klimatutsläppen. Läs mer här.
Göteborgs stad har, i samarbete med bland andra SP och Västra Götalandsregionen, arbetat fram en verktygslåda för kommunala tjänstemän och andra som är intresserade av hållbara livsstilar. Verktygslådan innehåller metoder och exempel på hur kommuner gör det lättare för invånarna att leva hållbart. Kommuner runt om i landet. gör många bra saker på temat hållbara livsstilar. Verktygslådan är ett sätt att lyfta fram dessa exempel, med fokus på hur det har gjorts och vad som krävs för att andra ska kunna göra samma sak.
Malmö tog 2023 fram en klimatkampanj för att få fler Malmöbor att göra insatser för klimatet. Kampanjen hette ”Omedvetet medveten” och fem fiktiva vardagsberättelser visar hur alla kan bidra med små och stora insatser för Malmö och planeten. Här kan du se bilder och läsa mer om kampanjen.
På plattformen Klimatsmart vardag kommunicerar Örebro kommun klimatfrågan med invånarna. Klimatsmart vardag är ett projekt med syfte att genom utmaningar och erbjudanden underlätta för Örebroarna att minska sin klimatbelastning och göra det lätt att göra rätt. Projektet har varit mycket medialt uppmärksammat och uppskattat. Projektet presenterar en ny klimatutmaning i månaden. Vem som helst kan anmäla sitt intresse till resp. utmaning, förutsatt att hen bor i Örebro samt svarar på en utvärderingsenkät efter utförd utmaning. Samlande punkt för projektet är en hemsida med nyheter om aktuella aktiviteter och erbjudanden, webbreportage, intervjuer med deltagare, möjlighet att klimattesta sig själv, samt länkar till relevant information och sociala medier.
Flera kommuner använder sig av Smarta Kartan för att uppmärksamma lokala delningstjänster – verksamheter där du kan hyra, byta, låna, ge och få. Spana in Stockholm Stads smarta karta här.
Kristianstad kommun firar 400 år och lagom till jubileumsåret har kommunen inom projektet RES-chains tagit fram en web-karta med information om klimatsatsningar inom kommunen som information till medborgare och de som är intresserade av studiebesök.
Sociala medier
Många kommuner använder sig idag av Sociala medier för att sprida sitt klimatarbete och inspirera medborgare. På Hållbara Malmö kan du följa Malmös arbete inom miljö, klimat och hållbarhet.
Evenemang
Ett bra forum att prata klimat på kan vara genom ett evenemang. I Borås ordnas kontinuerligt med Klimatprat, tillfällen för politiker, tjänstepersoner och medborgare att prata klimat. I Lund hålls årligen Hållbarhetsveckan, ett samarbete mellan kommunen och universitetet. Växjö uppmärksammar kommunen hållbarhetsarbete genom Earth Week – i samband med Earth Hour.
I Borås genomfördes ett klimatprat, en heldags hybridevent där Boråsare, lokala organisationer, förtroendevalda och tjänstepersoner fick prata klimat. Dagen bestod av en presentation av Borås klimatarbete, föreläsningar och frågestund.
Filmer om våra medlemmars klimatarbete
På Klimatkommunernas Youtubekanal samlar vi filmer från våra medlemskommuner, ett trevligt och lättillgängligt sätt att visa upp sitt klimatarbete. T.ex. den här filmen om klimatsmart mat i Karlstad:
Korta filmer om klimatet
Naturvårdsverkets filmer ”En minut om” ger dig enkla svar på komplicerade klimatfrågor. De reder bland annat ut orsaken till klimatförändringarna, vad som krävs för att nå Sveriges klimatmål och själva poängen med utsläppsrätter.
En minut om: Klimatförändringar
En minut om: Sveriges klimatmål
Utbildning
Både internt inom kommunorganisationen, och externt med aktörer i kommunen eller regionen kan det finnas ett behov av utbildning inom klimatfrågan. Det är ofta en god idé att starta upp ett nätverk med en utbildning eller workshop för att få samma referensramar. Här är några tips på material som kan användas vid utbildningstillfällen:
- Klimatkommunernas 13 uppgifter
- Klimatkommunernas klimatkunskap för lokala ledare
- WWF: Tillsammans ställer vi om
- Naturskyddsföreningen: Ställ om din kommun!
Uppsala, Eskilstuna, Linköping och Norrköping har inom projektet Jakten på plasten gjort en utbildningsfilm om plast och klimat. Inköp och användning av plastprodukter påverkar i stort sett alla anställda i kommunen. Därför är det viktigt att alla har kunskap om varför plastmängderna behöver minskas och hur detta kan göras. Ett tips för att skapa samsyn är att uppmana alla anställda att göra denna 20 minuters webbutbildning. Det övergripande syftet med utbildningen Rätt plast på rätt plats är att öka kunskapen om vad plast är, hur plast påverkar miljö och klimat samt hur vi konkret kan förändra användningen av plast ute i verksamheterna. De frågor som utbildningen fokuserar på är: Vad är plast egentligen? Hur påverkar plasten miljö och klimat? Hur hamnar rätt plast på rätt plats? Hur kan plasten bli en del av ett kretslopp?
Lästips
- Sol Agin vid Karlstads Universitet har i sin doktorsavhandling undersökt klimatkommunikation och hur vi uppfattar budskap olika beroende på vem det är som säger det. Spana in avhandlingen: Communicating climate action: Combining action repertoires and linguistic repertoires in social movement message construction