Väck klimatdiskussion
För att få igång diskussioner och engagemang om lokalt klimatarbete hos kollegor, anställda eller kommuninvånare, finns det flera kanaler och metoder. Det kan vara att starta en bokcirkel för climate fiction och klimatpoddar eller arrangera en utställning där besökare får testa sin klimatpåverkan – välj den/de sätt som passar din organisation bäst. Här kommer några tips!
Klimatkalkylatorn
Testa era klimatavtryck i WWFs och SEIs klimatkalkylator – genom att svara på frågor om sitt hushålls boende, resande, matvanor och shopping får ni snabbt koll på er miljöpåverkan och vad ni kan göra för att minska den. En bra utgångspunkt för diskussion!
Poddtips
Ett bra sätt att fördjupa sina klimatkunskaper och hänga med i aktuella klimatdiskussioner är att lyssna på poddar. Här kommer några tips. Sök upp dem där poddar finns.
Esplanad är Trivector Traffics podd om trafik- och stadsutveckling. Intressanta gäster och perspektiv!
Klimatspår från P1 ger lyssnaren inblick i vilka klimatförändringar vi redan ser och vilka som är på väg.
Solcellskollens podcast handlar om framtidens energisystem.
Klotet från P1 är Vetenskapsradions internationella miljöprogram.
I Klimatgap utforskar retorikforskare Maria Wolrath Söderberg tillsammans med Isak Jarnehäll och Moa Svan, gapet mellan kunskap och handling i klimatfrågorna.
Storytelling
Använd starka berättelser som fyller klimatarbetet med innehåll och uppmuntrar till delaktighet.
Varför storytelling?
- Skapar känslomässig koppling till din målgrupp
- Ger din verksamhet/kommun en personlighet
- Skapar ett rikare innehåll genom att knyta an till människor, plaster, händelser
- Lockar medborgare/målgrupp att komma tillbaka för att få veta mer
- Varumärkesbyggande
Tips:
Berättelsen ska vara enkel och stark, så att den är lätt att komma ihåg och går att återberätta. Aldrig mer än en halv A4-sida. Den ska bestå av händelser och människor, eller handling och karaktärer. Tona ner siffror och organisation. Sluta att informera och välj istället att reflektera. Skapa interaktion genom att ge mottagaren en roll. Det kan vara att inleda med en fråga eller att ge ledtrådar så sätter igång fantasin. Format kan vara tex blogginlägg, videor, interaktivt innehåll, infografik, webbinarier och sociala medier-konversationer.
Utställningar
Stockholm Stad har tagit fram Klimatvågen som de visar upp på olika evenemang i staden. Besökare kan väga sin klimatpåverkan och samtidigt få tips på en mer hållbar livsstil.
I utställningen Carbon Ruins förflyttar vi oss till 2053 och museum över fossil-eran med de objekt vi lämnade bakom oss. Vi transporteras till år 2053, Sverige är världens första fossilfria välfärdsland – hur kom vi dit? Vad försvann och vad blev kvar? Hör historierna bakom objekten och föreställ dig en fossilfri framtid. Läs mer om Carbon Ruins.
Climate fiction
Climate fiction, Cli-fi eller klimatfiktion, utgår ofta från vetenskaplig fakta och ger i sin tur något tillbaka: en berättelse om människor och en möjlighet till inlevelse. Här presenterar vi några böcker, filmer och spel på temat. Vi vill även tipsa om projektet Narrating Climate Futures vid Lunds Universitet, som gör mycket spännande på temat storytelling och klimat.
BÖCKER
The Green Ideas series, however, is doing exactly that: putting important essays, thoughts and ideas on the climate crisis and what we can do to combat it into the literary canon. This summer, 20 small books from environmental writers and thinkers all over the world will form a vibrant and vital rainbow on shelves.
“Parable of the Sower” av Octavia Butler (1993)
Modern science fiction-klassiker som finns på svenska under titeln ” Liknelsen om sådden”. I USA år 2024 har klimatförändringar gjort att bränder ödelägger stora delar av landet och vatten är dyrare än bensin. Femtonåriga Lauren bor i en muromgärdat ”by” i en omgivande laglös stad där plundrande gäng tagit över. Hon har i hemlighet grundat sin egen religion – Earthseed (eller Jordfrö). Så hände något händer som gör att Lauren plötsligt är ensam utanför byn. Kommer hon att klara sig?
”Exodus” av Julie Bertagna (2003)
Första delen i en serie för unga vuxna. Utspelar sig ungefär 100 år i framtiden. Mara bor på en ö någonstans i norra Atlanten, som hotar att översvämmas helt på grund av de smältande isarna i Arktis. Via det numera övergivna internet får hon kontakt med en mystisk person, Fox, som berättar för henne om städer på pålar som reser sig ur havet. Mara bestämmer sig för att försöka ta sig dit.
“New York 2140” av Kim Stanley Robinson (2017)
Utspelar sig i New York år 2140. Större delen av staden är översvämmad på grund av klimatförändringar, men människorna har anpassat sig. På taken till skyskraporna finns solceller och grönsaksodlingar, gatorna har blivit kanaler där folk reser med båtar och mellan länderna reser människor med luftskepp. Man får följa ett antal karaktärer i staden under några veckor.
”The Ministry for the Future” av Kim Stanley Robinson (2020)
Historien tar sin början vid en klimatkonferens i Bogota 2025, där 189 länder tillsammans formar en ny institution Framtidsministeriet, som ska företräda kommande generationers medborgare. Redan några månader senare ställs organisationen på prov efter en extrem värmebölja nära Indiens gräns mot Nepal. Katastrofen resulterar i miljontals döda och får politiska och ekonomiska följder världen över.
”Binas historia”, ”Blå”, ”Przewalskis häst” & ”Drömmen om ett träd” av Maja Lunde (2016, 2018, 2021 & 2023)
”Klimatkvartetten”, som böckerna gemensamt kallas, går att läsas som serie och fristående. Tillsammans följer de olika personer som i dåtid, nutid och framtid kopplas samman av sina relationer till klimatet och varandra. Historierna målar bland annat upp hur vardagen ser ut för Tao som pollinerar fruktträd för hand i Kina 2098, Tommy som lever isolerat i Longyearbyen 2110 och David och Lou som tillsammans flyr torkan i Frankrike 2041.
”A Psalm for the Wild-Built” & ”A Prayer for the Crown-Shy” av Becky Chambers (2021 & 2022)
Det har gått århundraden sedan robotarna i Panga fick självmedvetande och lade ner sina verktyg; århundraden sedan de vandrade, en masse, in i vildmarken, för att aldrig ses igen; århundraden sedan de bleknade till myt och urban legend. En dag vänds en te-munks liv upp och ner när en robot anländer för att infria det gamla löftet om att checka in. Roboten kan inte åka tillbaka förrän frågan ”vad behöver människor?” är besvarad. Men svaret på den frågan beror på vem man frågar och hur man gör det. I serien ställs frågan: I en värld där människor har vad de vill ha, spelar det någon roll att ha mer?
FILMER
”Beasts of the Southern Wild” (2012)
Utspelar sig i en nära framtid i ett träsksamhälle, Bathtub, i Louisiana. Där bor sexåriga Hushpuppy med sin pappa. Uppe i Arktis smälter isen och Hushpuppy föreställer sig hur stora uroxar lossnar från isen där de varit infrusna och flyter söderut. Samtidigt hotar en stor storm att ödelägga Bathtub och dess invånare.
”Snowpiercer” (2013)
De sista resterna av mänskligheten har tagit sin tillflykt ombord på tåget Snowpiercer efter att ett försök att stoppa den globala uppvärmningen med geoenginering oavsiktligt skapat en ny istid. Huvudpersonen Curtis Everett är en av de fattiga passagerarna i den bakre änden av tåget som leder en revolution mot eliten som bor i tågets främre del.
”Don’t look up” (2021)
En forskarstudent i astronomi upptäcker en komet som är på väg att kollidera med jorden. Hennes professor kan bekräfta att det är sex månader tills kollisionen kommer inträffa och att den kommer innebära ett ”global extinction event”. Tillsammans måste de försöka övertala politiker och media om att vad de upptäckt är sant, vilket visar sig vara svårare än de hade förväntat sig.
DATASPEL
Cities: Skylines – Green Cities (2017)
Ett tillägg till stadsbyggarspelet Cities: Skylines. Spelarna kan nu bygga miljövänliga byggnader och ekologiska butiker, och satsa på elfordon och gröna energislag för att göra sina städer mer klimatsmarta.
Sid Meier’s Civilization VI: Gathering Storm (2019)
Ett tillägg till strategispelet Civilization VI. Valen du gör i spelet påverkar nu även världens ekosystem. Naturliga katastrofer som översvämningar, stormar och vulkaner kan utarma eller förstöra dina distrikt, och hur du väljer att hantera detta påverkar också hur andra länder bemöter dig. Du kan exempelvis välja att satsa på ingenjörskonst för att skapa grönare teknik, samt göra upp klimatöverenskommelser med andra länder.
BRÄD- OCH ROLLSPEL
Klimatkoll
Ett kortspel som går ut på att placera kort i rätt ordning – från störst till minst klimatpåverkan. Spelet fungerar både som roligt sällskapsspel och som ett effektivt redskap för lärande om klimat, miljö och hållbar utveckling (från 12 år och uppåt). Spelet fungerar som en bra utgångspunkt för viktiga samtal om ansvar och beteende, och bidrar till att väcka hopp och handlingskraft, snarare än oro och ångest. Beställ spelet här!
Framtagarna av Klimatkoll erbjuder även utbildningar, event och workshops. Läs mer här.
CO₂: Second Chance (2018)
Brädspel där du och de andra spelarna är chefer för stora energibolag som ska försöka möta regeringens krav på grön energi. Målet är att minska utsläpp och samtidigt möta den ökande efterfrågan på hållbar energi – och naturligtvis tjäna pengar på att göra det.
Hack the planet (2018)
Rollspel som utspelar sig i en framtid där stora delar av planeten ödelagts av naturkatastrofer till följd av klimatförändringar. Spelarna spelar en grupp invånare i Shelter 1, en stad full av både giriga företag och desperata klimatflyktingar. Med hjälp av teknik och listighet måste ni försöka klara er.