Steg 8:
Genomför och följ upp
Nu är det dags att knyta ihop steg 1-7, se till att kommunen blir gångbar och fira framgångarna.
Det interna arbetet
Det är flera olika funktioner och verksamheter i kommunen som behöver vara med och jobba med att genomföra åtgärder för att gång ska fortsätta prioriteras på sikt. Kanske behöver gånggruppen (se Steg 4) utvidgas med fler än i det inledande arbetet?
För att det interna arbetet ska flyta på behöver ansvarsfördelning och tidsplanering vara tydligt. Håll regelbundna avstämningar och följ upp ert arbete.
Uppföljning
För att kunna veta om ni är på rätt väg är uppföljningen a och o. Kartläggningen av kommuners arbete som är gjord inom ramen för projektet Gångbara kommuner visar att det vanligaste sättet att följa upp gångtrafik är resvaneundersökning. En resvaneundersökning ger en bra bild av färdmedelsfördelningen och används med fördel för att följa upp målsättningarna om de olika trafikslagen.
För att få en regelbundenhet och för att följa upp åtgärder är metoder som mätningar med fasta mätstationer eller mobildata ett bra komplement till resvaneundersökningen.
För att göra en strukturerad uppföljning av gångplanen – utgå från kartläggningarna som ni gjorde i steg 2 och 3. Det är viktigt att få med flera perspektiv och att inkludera både vilka fysiska åtgärder som genomförts för att förbättra gånginfrastrukturen och medborgarnas användning av och nöjdhet med gångförutförutsättningarna.
Samla gärna er uppföljning i ett årligt bokslut – det är ett bra sätt både att redovisa gångplanens genomförande för politiken och för att berätta om ert arbete för medborgarna.
Exempel: Huddinge kommun har en tydlig struktur på sin uppföljning och har indikatorer för varje insatsområde som de jobbar med enligt planen. Några exempel på indikatorer som Huddinge kommun följer är:
- Insatsområde ”Kommunens processer” följs upp med hjälp av indikatorn ”Andel av kommunens rutiner och processer i samhällsbyggnadsprocessen ska följa intentionerna i gångplanen”
- Insatsområde ”Attraktivitet och trygghet” följs bland annat upp av indikatorerna: ”Andel som är nöjda med belysning på trottoarer (följs även upp på kommundel)”, ”Andel som är nöjda med belysning i parker och lekplatser (följs även upp på kommundel)”, ”Andel som är nöjda med utformningen av de gångvägar som personen vanligast använder i Huddinge kommun (följs även upp på kommundel)”
- Insatsområde ”Framkomlighet och tillgänglighet” följs bland annat upp genom: ”Andel boenden och arbetande inom 600 meter från en spårstation”, ”Andel boenden och arbetande inom 1200 meter från en spårstation”
- Insatsområde ”Drift och underhåll” följs bland annat upp genom: ”Andel rutiner/processer/avtal som följer intentionerna i gångplan (ett första steg är att identifiera vilka rutiner, processer och avtal som ska uppdateras/ändras)”, ”Antal skadade i singelolyckor hos gående på kommunalt vägnät”, ”Andel nöjda med vinterväghållning på trottoarer (följs även upp på kommundel)”
- Insatsområde ”Information och kommunikation” följs upp med: ”Antal genomförda informations- och kommunikationsinsatser kopplat till gångtrafik”, ”Andel som under det senaste året har nåtts av information eller sett någon kampanj i Huddinge kommun som handlar om gångtrafik (följs även upp på kön, ålder och kommundel)
Läs mer i Gångplan för Huddinge kommun.
I SKR:s databas Kolada finns följande nyckeltal:
- Säkerheten på gång- och cykelvägar är bra, andel (%)
- Skötsel av gång- och cykelvägar fungerar bra i kommunen, andel (%)
- Utbudet av gång- och cykelvägar är bra, andel (%)
- Snöröjning av gång- och cykelvägar fungerar bra i kommunen, andel (%)
- Nöjd-medborgar-index för gång- och cykelvägar (index 0-100).
Fira framgångar!
Slutligen – kanske det viktigaste av allt – se till att fira era framgångar. Kanske delar ni årligen ut en tårta till den person eller den enhet i kommunen som har bidragit lite extra till att göra er kommun gångbar. Eller bjuder kommuninvånare på fika på en av era mest gångbara platser. Glöm inte att berätta om era framsteg på sociala medier och för media – och för andra kommuner. Tillsammans kan vi göra alla Sveriges kommuner gångbara!