Säkra skolvägar

Vad kan skolor göra för att skapa säkrare skolvägar?

Skolor kan arbeta för att skapa en trygg och stimulerande trafikmiljö runt skolan och använda cykling i undervisningen för att väcka barnens intresse.

Skolvägen

  • Samarbeta med föräldrar, kommun och elever för att t. ex. kartlägga området runt skolan och gemensamt föreslå åtgärder för en säkrare trafikmiljö.
  • Medverka när kommunens andra verksamheter tar initiativ till samarbeten eller ta det första steget till samarbete.
  • Peka ut uppsamlingsplatser där barn kan mötas varje morgon för att ta följe till skolan.
  • Vara samrådspart vid vägplanering.

Skolgården och parkering

  • Se över hur skolgården fungerar för varutransporter, cyklister och personalparkering.
  • Se till att cykelparkering är separerad från bilparkeringen, så att barn inte behöver korsa bilarnas färdväg på väg in till skolan.
  • Se till att cykelparkeringen känns trygg med tak och belysning.

Undervisning

  • Anordna cykelkurser i skolan, för att verka för att alla barn ska kunna cykla och därmed främja integration och jämställdhet mellan barn från olika bakgrunder.
  • Integrera cykling inom ramen för de befintliga lärandemålen i ämnet idrott och hälsa, och därmed säkerställa att alla barn har grundläggande färdigheter i cykling.
  • Använda cykling som exempel i undervisningen i olika ämnen, se trafikeniskolan.se

Föräldrakontakt

  • Informera på föräldramöten, i veckomail och på sociala medier.
  • Ta fram individuella skolvägsplaner för varje elev.
  • Göra en karta över var föräldrar bäst, säkrast och lämpligast kan lämna och hämta barnen om de kommer med bil, för att motverka det kaos som ofta uppstår runt skolor.
  • Uppmuntra föräldrar till att starta gemensamma cyklande eller vandrande skolbussar.

Vad säger läroplanen?

Skolans uppdrag: Genom ett miljöperspektiv får de [eleverna] möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.
Ett av skolan mål är att: varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Kunskapsmål: ”har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling” samt ”har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället”.

Tips: På trafikeniskolan.se har NTF samlat lektionsförslag som kopplas till läroplanen.

Vad kan kommuner göra för att skapa säkrare skolvägar?

Kommuner har stora möjligheter att skapa förutsättningar för barn att resa aktivt och hållbart. De kan på olika sätt vidta åtgärder för att uppmuntra till och göra det lättare för barn att gå och cykla till skolan och till fritidsaktiviteter.

Samhällsplanering

  • Separera skolors cykelparkeringar från bilparkeringar, så att barnen inte behöver passera bilarna på vägen in i skolan.
  • Prioritera, skapa och utveckla säkra gång- och cykelvägar. Cykling och gång behöver ges samma eller bättre förutsättningar som bilen.
  • Arbeta med bilfria zoner och sänkta hastigheter kring skolor.
  • Planera nya skolor utifrån god tillgänglighet med gång och cykel.
  • Ge utrymme för gång och cykel i översiktsplan och detaljplaner. Se också till att utreda konsekvenser av barns resande i samband med ny ÖP till exempel.

Trygga cykelvägar

  • Tänk på att de flesta av barns olyckor på cykel är singelolyckor som kan kopplas till brister i infrastrukturen.
  • Bygg cykelöverfarter och hastighetssäkrade upphöjda cykelpassager där barn behöver passera.
  • Förbättra drift och underhåll av cykelvägar.
  • Se till att sikten är god och inte skyms av till exempel träd, buskar eller snövallar.
  • Utforma gång- och cykelvägar utifrån barns perspektiv, för att uppmuntra till nyfikenhet och upptäckande längs vägen.
  • Vidta hastighetsdämpande åtgärder vid skolor. T.ex. säkra gångpassager, gång- och cykelstråk, gångfartszoner med skyltning eller målningar i gatan, begränsade stoppparkerings- och genomfartsmöjligheter.
  • På vissa platser kan det behövas fartkameror och tydlig skyltning om att det finns barn i området, för att dämpa hastigheter.
  • Säkerställ framkomligheten på gång- och cykelvägar, genom till exempel snöröjning och halkbekämpning på vintern, och att löst grus med mera tas bort på sommaren.

Information

  • Peka ut och skapa uppsamlingsplatser där barn kan mötas för att sedan ha följe till skolan till fots eller på cykel.
  • Ta initiativ till cyklande eller vandrande skol- eller idrottsbussar.
  • Stärk samverkan mellan och inom förvaltningar och funktioner inom kommunen vid planering, byggande och förvaltning, för att se till att barns behov tas i åtanke i alla steg.
  • Inkludera skolledning, föräldrar, lärare och barn- och skolförvaltning i arbete med trafikplanering.
  • Ta fram material om trafik som kan delas ut i skolorna.

Samverkan med skolor

  • Gör en kartläggning över barns skolvägar i samarbete med elever, skolpersonal och föräldrar, för att förstå vad barnen uppskattar och var problemen finns.
  • Anställ en särskild ansvarig som fokuserar på skolvägar (och kanske annat resande som barn gör) som en stor del av sin tjänst.
  • Arbeta fram en cykelplan eller skolvägsplan (kan vara användbart för att skapa en länk från översiktsplanen till vidare arbete, och ge stöd till detaljplaneringen).
  • Välj ut särskilda skolor (och/eller föreningar) varje år att arbeta mer fokuserat med.
  • Utöka ansvaret för skolskjuts till att även inkludera vilka miljöer som anses lämpliga för barn att gå och cykla i, och utfärda rekommendationer utifrån detta.
  • Ta initiativ till och genomför lokala gå- och cykeldagar alternativt bilfria veckor på skolor.

Samverkan med andra aktörer

  • Engagera representanter från ideella föreningar som kan hålla i vandrande eller cyklande skol- eller idrottsbussar. Bra för att säkerställa en kontinuitet, istället för att ”bussarna” är beroende av en roterande pool föräldrar som behöver nyrekryteras med jämna mellanrum.
  • Sträck ut en hand till fastighetsägare för att utbilda och samarbeta för att säkerställa goda möjligheter för boende att förflytta sig aktivt.

Tips från kommuner

Fem fördelar med att barn går eller cyklar till skolan

1. God hälsa

Barn rekommenderas röra sig minst 60 minuter om dagen för att säkerställa god hälsa. Cykling, och andra former av fysisk aktivitet, har visat sig vara bra både för barns fysiska och psykiska hälsa.

Fysisk aktivitet hos barn och unga bidrar till att:
• utveckla skelett, muskler, leder, hjärta, lungor, koordination, motorik
• behålla en hälsosam vikt
• förbättra kontrollen över symptom som oro, ångest och depression.

Hälsovinsterna av att gå och cykla uppväger tydligt riskerna för att råka ut för en olycka. Fysiskt aktiva ungdomar sägs också vara mer benägna att anamma ett hälsosamt beteende, och undvika tobak, alkohol och droger. Ökat bilresande, och därmed minskat aktivt resande, har kopplats ihop med den ökning av psykisk ohälsa vi ser bland barn och unga idag.

2. Bättre för miljön och klimatet

Självklart är gång och cykling bättre för miljön och klimatet än bilkörning. Det är därmed viktigt att få barn att välja att resa aktivt och befästa användning av hållbara transportsätt tidigt. Vanor som skapas tidigt fortsätter ofta, och barn som går eller cyklar istället för att åka bil kan därmed ta med sig dessa vanor till vuxen ålder. Forskning visar på ett visst samband mellan mängden fysisk aktivitet som barn och mängden fysisk aktivitet som vuxen.

3. Bra skolresultat

Motion och frisk luft gör barn piggare och gör det möjligt för dem att vara mer koncentrerade, vilket gynnar inlärningen. Att inleda dagen med att röra sig har visat påverka skolresultaten positivt. Ju mer barn rör på sig, desto bättre blir deras inlärning och koncentration.
Barn som reser aktivt har lättare att koppla av på kvällarna, efter skolan. Barn som skjutsas till skolan blir tröttare under hela skoldagen.

4. Trafikkunskap och säkerhet

Att resa aktivt är ett bra sätt för barn att träna trafiksäkerhet och utveckla bättre trafikfärdigheter. Att vistas i trafiken tillsammans med vuxna, och till mindre del även med andra barn, är ett viktigt sätt för barn att lära sig om trafiken och hur de ska bete sig i den. När för många föräldrar skjutsar kan det uppstå en osäker trafikmiljö runt skolan precis vid de tider då flest barn rör sig i området. Detta kan leda till en ond cirkel, då föräldrar till barn som går eller cyklar börjar skjutsa för att de anser att trafikmiljön är osäker, och därmed gör trafikmiljön ännu värre för de barn som reser aktivt.
Aktivt resande ger fördelar som minskad trängsel, mindre buller och en tystare miljö, en säkrare miljö, samt renare luft och bättre luftkvalitet.

5. Socialisering och självförtroende

Barn som går eller cyklar får på vägen till skolan möjlighet att lära känna människor i sin närmiljö. Forskare har visat att barn som skjutsas får mindre social träning, då de inte får möjlighet att interagera med andra (förutom sina egna föräldrar) längs vägen. Genom att röra sig självständigt kan barn komma över sina rädslor gällande närmiljön och få bättre självförtroende.

Läs mer!

I kunskapsunderlaget Hållbart och aktivt resande för barn, sammanfattar vi varför färre barn cyklar eller går till skolan, varför fler borde göra det och hur olika aktörer kan arbeta för att nå resultat. Vi presenterar också hur 10 kommuner jobbar med att öka barns aktiva resande.

Kunskapsunderlaget baseras på en rapport som vi tog fram hösten 2020.

Senast ändrad: 2025-07-03 3:38

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.