Steg 7:
Visa att det går!
Kommuner spelar en viktig roll för att visa att ökad gångtrafik är möjligt. Ett steg för att rent praktiskt göra detta är att genomföra pilotprojekt som kan öka den lokala kunskapen om vad gångbarhet kan innebära och även fungera som underlag för ytterligare gångfrämjande åtgärder.[1]
Nedan listas några exempel från olika kommuner som framgångsrikt genomfört insatser för ökad gångtrafik. Hur skulle ett flaggskepp för gångtrafik se ut i er kommun?
Göteborg
Under två somrar har Göteborg stad testat att göra om Grönsakstorget från parkering till sommartorg. Torget är 1600 kvadratmeter stort och består i vanliga fall av en tvåtimmarsparkering.
För att undersöka hur ytan skulle kunna användas testades åtgärder under 2023. Först var bara delar av torget omgjort till sommartorg, sedan hela torget under en treveckorsperiod. Delar av asfalten målades och torget möblerades med sittplatser och planteringar med popcorngräs, som är enkelt och snabbväxande. För att locka dit folk huserade torget utomhusbio, Streetfoodfestival och en slöjd- och dialogdag. Besökare kunde kommunicera både muntligt och via en QR-kod hur man upplevde torget och vad man önskade av platsen.
När omvandlingen till sommartorg skulle ske en andra gång, sommaren 2024, var kommunen rustade med underlag om hur platsen skulle utformas. 30 träd fyllde torget med grönska tillsammans med blommor och buskar. På platsen fanns också gott om sittplatser samt lekmöbler för barn, gatukritor och pingisbord. Genom samverkan med andra aktörer fick man till ett sommarprogram med bland annat musik, kurser och AW-evenemang på torget. När sommartorget utvärderades genom en enkätundersökning kom många positiva svar, och genom besöksmätningar via Wi-Fi gick det att se att platsen använts av många.
Källa: Webbinarie 1 Gångbara kommuner: Gratis kommunikationsmaterial om gång 25 sep 2024
Jönköping
I Jönköping gjordes en del av Trädgårdsgatan om till sommargågata under fem år och har nu blivit permanent gågata. Utvärderingen visade att omvandlingen till sommargågata gjorde stadsdelen mer attraktiv för besökare och även gynnade både restauranger och andra näringar och verksamheter i området. Den bilfria miljön möjliggjorde bland annat bättre förutsättningar för uteserveringar och ökad trivsel i området. Allmänheten visade uppskattning för sommargågatan och efter att Stadsbyggnadskontoret undersökt förutsättningarna för att göra om gatan till permanent gågata beslutade man 2022 att en ombyggnation skulle göras.
Källa: Trädgårdsgatan – ledningsarbeten och omvandling till gågata – Jönköpings kommun
Malmö
I Malmö testas det bilfria konceptet ”Skolgata” vid Gullviksskolan och Sorgenfriskolan mellan augusti 2024 och juni 2025. Under perioden skapas gång- och cykelzoner i skolnära miljöer för att öka tryggheten både för elever och andra barn som bor eller vistas kring skolan. Vid Gullviksskolan förväntas bilförbud vid skolans entré minska trafikträngseln som uppstår främst kring hämtning och lämning. Vid Sorgenfriskolan blir vägen utanför entrén delvis bilfri och delvis enkelriktad, vilket görs för att öka säkerheten för elever som vill korsa gatan till en närliggande park. I den bilfria zonen bygger kommunen också en möblerad vistelseyta med både sittytor och grönska vilket länkar ihop skolgården och parken och gör området mer tryggt och gångvänligt för eleverna.
Källa: Skolgator ska öka trafiksäkerheten för barn – Malmö stad