Elevinkludering
Elevborgarråd för klimatet
I Karlstad har elevborgarrådet för klimatet lämnat över 67 skarpa förslag till beslutsfattare inom kommunen på hur Karlstad kan bli en mer miljö- och klimatsmart kommun. Barn- och ungdomsnämnden har beslutat att genomföra flera av förslagen.
–Vi är jätteglada över att nu beslutat att genomföra en rad av elevernas kloka förslag. Vi vill rikta ett stort tack till alla elever som arbetat med detta – det har varit ovärderligt att få in alla tankar och synpunkter, säger Lina Larhult ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Bland annat blir det mer ätbara bär i utemiljön på nybyggda förskolor och skolor, färre plastinköp och inga inköp av svart plast, arbetet med elevborgarrådet blir permanent och återkommande. Inom kort kommer skolorna även ha en matsvinnskamp där varje skola tävlar om vilken klass som slänger minst mat. Elevborgarråd för klimatet har engagerat barn, elever, rektorer, pedagoger, skolledning, politiker och tjänstepersoner från många av kommunens förvaltningar. Läs mer om elevborgarrådet här
Ungdomsting/Ungdomsfullmäktige
I Göteborg har Ungdomsfullmäktige (UF) genom åren drivit mycket och olika sorters arbete inom miljö och klimat. Bland annat genomförde de en dialog om klimatförändringarna tillsammans med kommunstyrelsens representanter 2023. De har även beslutat att göra en liknande dialog hösten 2025. Båda dessa gånger efter att ha fått en beviljad motion.
Under dialogen 2023 fanns olika företrädare för näringslivet, kommunen och även forskare från Chalmers på plats. Tillsammans fick de diskutera och prata med ungdomsfullmäktige om hur man kan möta klimatutmaningen. UF gjorde en dragning av alla deras motioner under året kopplade till klimatet. Det hölls även en politikerutfrågning om frågor som grön omställning, biltrafik, elförsörjning och industri. Till sist hölls en workshop för att diskutera vilka förslag som kommit upp under dagen som ansågs mest intressanta, här är resultatet:
• Höj statusen på yrkesprogram för att öka kompetensen
• Mer grönska och träd
• Ta bort p-platser
• Skapa möjlighet till dialog mellan människor/invånare och politiker – fler arenor behövs
• Tuffare miljökrav på företag
• Skapa bättre villkor för bilpooler
• Gratis kollektivtrafik för ungdomar
• Bilfri innerstad
• Ökade miljökrav vid inköp
Läs mer om politikerdialogen 2023 här, ta del av motionen till att genomföra en till dialog 2025, och läs mer om ungdomsfullmäktige här.
I Lund ordnar kommunen ett ungdomsting för alla mellan 12-25 år. Forumet planeras och genomförs av unga själva och det är öppet för alla att vara med. Ungdomstingen sker på skoltid, oftast förmiddagar och innehåller föreläsningar, workshops och möjlighet att träffa organisationer, föreningar, politiker, tjänstepersoner och unga från andra skolor i Lund. Är du nyfiken på hur Ungdomstingen går till? Kolla in filmen från Lunds sextionde Ungdomsting.
Tävling
Lunds kommun har tillsammans med energibolaget Kraftringen och närliggande kommuner startat den årligen återkommande skoltävlingen Spänningssökarna. Tävlingen går ut på att öka elevernas kunskaper kring energi och miljö, samtidigt som de får använda sin kreativitet till att ta fram innovativa lösningar på temat hållbar energi. Klasserna får visualisera sina bidrag som sedan bedöms av allmänheten och därefter av Kraftrådet och en jury. Den segrande klassen vinner en tredagarsresa till London som inkluderar ett spännande besök på Science Museum.
Elevprogram
Bästa världen är en satsning från Linköpings kommun som involverar tusentals elever runt om i kommunen. Syftet är att sprida kunskap i hållbarhetsfrågor och gynna arbetet för ett mer hållbart samhälle. I år deltar mer än 6000 elever och sedan starten 2018 har ungefär 30 000 varit med. Projektet engagerar idag alla skolor i Linköping, både kommunala och friskolor.
– Bästa världen är utbildning på riktigt. Det är kopplat till samhället utanför och visar på att det man gör i skolan är relevant, säger Simon Hjort, initiativtagare till bästa världen.
Varje årskurs arbetar kring ett bestämt tema där årskurs 2 har tema vatten, årskurs 5 har avfall och årskurs 8 har energi. Upplägget ger eleverna möjlighet att lära sig på ett roligt och engagerande sätt och Simon menar att det ger barnen stärkt handlingskompetens i hållbarhetsfrågor.
Eleverna arbetar i tre steg där de först får lära sig om hur vatten, avfall och energi fungerar i Linköping. I steg två besöker de Kolmårdens djurpark och kan knyta det globala perspektivet till det lokala, för att i det sista steget få utföra experiment och vara kreativa på egen hand utifrån de kunskaper de fått. Läs mer