Klimat i samhällsvetenskapliga ämnen

I SO-ämnena för år 7–9 kopplas klimatförändringar till kursplanens mål om att eleverna ska utveckla kunskaper om samhällets och individens påverkan på miljön och kunna analysera globala och lokala samband. Det kan handla om hur mänsklig aktivitet, exempelvis produktion och konsumtion av mat och energi, påverkar klimatet och vilka konsekvenser det får för människor och miljö.

”Vi ser nyheter varje dag och när det är inslag om klimat brukar vi diskutera det efteråt.” rektor på skola i Eskilstuna.

Nedan kan du läsa om hur klimat kan tas upp i de samhällsvetenskapliga ämnena. Tips på material att använda hittar du här.

Samhällskunskap

I ämnet samhällskunskap finns goda möjligheter att arbeta med klimatfrågor ur ett politiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv.

Eleverna kan till exempel diskutera:

  • Hur klimatförändringar påverkar samhällen globalt och lokalt
  • Vilka politiska beslut och internationella överenskommelser som finns, såsom Parisavtalet. Hur ser klimatmålen ut i er kommun?
  • Olika partiers klimatpolitik, likheter och skillnader i vilka lösningar de presenterar.
  • Hur olika samhällsgrupper påverkas olika av klimatförändringar, vilket kopplar till frågor om rättvisa och jämlikhet. Människors olika förutsättningar, livsval och dess konsekvenser för miljön.
  • Hur individens och samhällets konsumtionsmönster påverkar klimatet.
  • Förr och nu, hur samhället förändras, vägar byggs osv.
  • Allemansrätten och närmiljöns påverkan förr och nu.
  • Industriella revolutionen, urbanisering och dess klimatpåverkan.

Verktyg i undervisningen:

  • Knyta undervisningen till det som finns i närmiljön, exempelvis återvinningsstation, second handaffärer, tillgänglig kollektivtrafik osv.
  • Kartlägga miljöproblem som avskogning, föroreningar och ökenspridning.
  • Undersöka hur hållbar stadsplanering kan se ut. Hur ser planeringen ut i er kommun och skulle den kunna bli mer hållbar?
  • Hur ser er kommuns klimatarbete ut? Vilka mål och strategier finns?
  • Analysera historiska förändringar i människans relation till naturen.
  • Reflektera över tidigare samhällsstrategier för resurshantering och hållbarhet.
  • Analysera hur konsumtion, ekonomi och samhällsstrukturer påverkar hållbar utveckling.

”Under skolans klimatvecka uppmuntras lärarna att lyfta dessa frågor i undervisningen, vilket ger eleverna möjlighet att förstå klimatfrågan som en del av större samhällsstrukturer och demokratiska processer.” tips från en skola.

Geografi

I ämnet geografi är klimatfrågor en naturlig del av undervisningen. Eleverna får möjlighet att studera klimatförändringarnas orsaker och konsekvenser, både ur ett globalt och lokalt perspektiv.

De kan arbeta med frågor som:

  • Hur människans aktiviteter påverkar klimatet
  • Hur olika delar av världen drabbas olika av klimatförändringar
  • Hur naturresurser används och förvaltas

Uppgifter att jobba med:

  • Läsförståelseuppgifter med koppling till geografi och olika sätt att leva samt vilken miljöpåverkan det ger.
  • Problemställningar som eleverna får bearbeta och ge förslag på lösningar till i muntliga framställningar, utställningar eller skriftligt.

”När vi har pratat om Europa i åk 5 har jag berättat om extremväder i medelhavsländerna (tex Spanien).”

”Under skolans klimatvecka uppmuntras lärarna att fördjupa arbetet med dessa frågor, till exempel genom att analysera kartor, statistik och aktuella händelser kopplade till klimatet. Geografiämnet ger eleverna viktiga verktyg för att förstå sambandet mellan människa, natur och samhälle – och hur vi tillsammans kan påverka framtiden.”

Historia

I  ämnet historia ska eleverna lära sig om konsekvenser av industrialisering och demokratisering, t ex när det gäller resursfördelning, klimat, miljö, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Eleverna kan till exempel diskutera:

  • Plastens påverkan genom tiderna.
  • Olika sätt att odla, skörda, transportera och tillaga mat genom tiderna.
  • Den industriella revolutionen och dess klimatpåverkan.
  • Jämföra historiska och nutida miljökatastrofer.
  • Hur samhällen har hanterat miljöutmaningar över tid.

Religionskunskap

I ämnet religionskunskap finns goda möjligheter att lyfta klimatfrågor ur ett etiskt, filosofiskt och religiöst perspektiv. Många religioner och livsåskådningar har tankar om människans ansvar för naturen, skapelsen och framtida generationer. Genom att diskutera dessa perspektiv kan eleverna reflektera över moraliska och existentiella frågor kopplade till miljö och hållbarhet.

Eleverna kan till exempel diskutera:

  • Hur olika religioner ser på människans roll i naturen, ansvarstagande, konsumtion och rättvisa. Detta ger eleverna möjlighet att se klimatfrågan ur ett bredare perspektiv som inkluderar värderingar, tro och etik.
Senast ändrad: 2025-12-02 9:36

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.